Top 5 van mooie stations in Nederland

Er zijn natuurlijk honderden treinstations in Nederland, rond de 400 om wat preciezer te zijn. Daar zullen zeker wat mooie stations tussen zitten. Ook zullen de meningen verdeeld zijn over de top 5 die hieronder staat. Waarschijnlijk zal jij net dat ene station net weer mooier vinden dan die andere, terwijl jou buurman daar weer heel anders over denkt. Iedereen zijn mening is meer dan welkom en dat kan je dan ook onderaan dit bericht plaatsen. Ook zullen wij je vertellen waarom wij voor een top 5 van mooie stations in Nederland ga en niet voor een top 10, top 20 of zelfs een top 50. Ten eerste is een top 50 me veel te lang, al helemaal qua foto’s en een top 20… Vind het getal niet zo mooi. En om heel eerlijk te zijn, een top 10? Ja, dat had gekund, maar wie weet komt er nog is een vervolg op. En let wel, we hebben het hier over ‘mooie’ stations, niet over de ‘mooiste’. Maar voor nu genoeg gepraat over wie, wat en waar. Hieronder vind je onze top 5 van mooie stations in Nederland.

#1 – Station Valkenburg

Dit station zal je vinden in het dorp Valkenburg in Limburg. Het is gelegen aan het traject van Maastricht naar Heerlen en aan het stoomtreintraject naar Simpelveld. Het station is gebouwd in het jaar 1853 en bestaat geheel uit mergelblokken. Het is ontworpen door Jacobus Enschedé en deze man liet zich inspireren door het paleis van Willem II in Tilburg. Toch is er later nog wat veranderd aan het station. In het jaar 1890 werden de twee vrijstaande gebouwtjes aan de zijkant van het station gesloopt om plaats te maken voor twee lange vleugels. Het gebouw is tegenwoordig een rijksmonument en is nog steeds in gebruik. Sinds 2005 zijn er meer horecagelegenheden op het station te vinden en sinds 2009 is er een expositie over toeristisch Valkenburg te vinden in de ruimtes van de oude modeltreinenwinkel.

Het station Valkenburg - © Markus Schweiss
Het station Valkenburg – © Markus Schweiss

#2 – Station Amsterdam Centraal

Gebouwd tussen 1881 en 1889 is dit één van de grootste stations Nederland, maar ook is het het station van de stad Amsterdam. Het geheel – bestaande uit het stationsgebouw, de wachtkamers en perrons en de stationskap – is ontworpen door drie personen, P.J.H. Cuypers, A.L. van Gendt en L.J. Eijmer. Het station werd gebouwd ter vervanging van het eerder gesloten Station Amsterdam Willemspoort (gesloten in 1878) en het latere station, station Westerdok (werd gebruikt tussen 1878 en 1889). Amsterdam Centraal werd in 1884 opgeleverd zonder overkapping, maar hier kwam al snel verandering is en in 1889 was de overkapping voltooid. Het werd in dat jaar dan ook feestelijk en onder grote belangstelling geopend. Al was het de bedoeling geweest om het station al eerder te openen, wegens verzakking tijdens de bouw liep het enkele jaren vertraging op. Tijdens de bouw zijn er in totaal 8687 houten palen gebruikt om ervoor te zorgen dat het station niet meer weg zou zakken. In de jaren erna zijn er nog vele perrons bijgebouwd en meerdere overkappingen bijgeplaatst. Tot op heden wordt er nog steeds aan het station gebouwd, voor vervanging, vernieuwing of uitbreiding.

Station Amsterdam Centraal - © Robert Cutts
Station Amsterdam Centraal – © Robert Cutts

#3 – Station Den Haag HS (Hollands Spoor)

Het station werd geopend in het jaar 1843 toen de spoorlijn van Amsterdam naar Leiden werd doorgetrokken naar Den Haag. De wijk waarin het station gebouwd is heet de stationsbuurt, wat zijn naam te danken heeft aan het station. Je zou denken, nu Den Haag Centraal er als hoofdstation is, dat dit station overbodig is. Niets is minder waar. De treinen uit Rotterdam, Amsterdam en verder uit die regio’s, stopen nog steeds op dit station en niet Den Haag CS. Het stationsgebouw wat er nu staat is niet meer het origineel, aangezien deze werd vervangen in 1891. Hierdoor kwamen ook alle spoorlijnen hoger te liggen en aan één zijde. Helaas heeft dit ook het één en ander meegemaakt. In 1989 is een groot deel van eht oude stationsgebouw in vlammen opgegaan na een restauratie. Gelukkig is het later weer in historische staat hersteld en kunnen wij nog steeds gebruik maken van dit station.

Station Den Haag Hollands Spoor - © Rudolphous
Station Den Haag Hollands Spoor – © Rudolphous

#4 – Station Groningen

Het huidige stationsgebouw van station Groningen is het derde station wat in de stad op dezelfde plaats gebouwd werd. In het jaar 1866, na de opening van de spoorlijn naar Leeuwarden, werd er gebruikt gemaakt van een noodgebouw dat dienst deed als stationsgebouw. Pas in 1872 werd er een echt stationsgebouw geplaatst en kon men spreken van een station. Het huidige stationsgebouw is ruim 20 jaar later neergezet op de plak waar het oude station stond. Het stationsgebouw staat geregistreerd als een rijksmonument en de overkappingen en het seinhuis – die ook als replica terug te vinden is in het Spoorwegmuseum – staan beide geregistreerd als gemeentelijk monument. Het station heet in de volksmond ook Hoofdstation en niet Centraal Station zoals het vaak genoemd werd door de OV-dinsten. Sinds 2013 gebruiken ook andere OV-diensten in de regio de naam hoofdstation, dit op aanvraag van de gemeente Groningen.

Station Groningen - © Sjaak Kempe
Station Groningen – © Sjaak Kempe

#5 – Station Haarlem

Ook het station in Haarlem heeft meerdere locaties gekend en is meerdere malen verbouwd. Het huidige station is gebouwd in het jaar 1842 en ligt in het centrum van Haarlem, terwijl het oude station juist buiten het centrum lag. Het was één van de eerste 3 stations die werden gebouwd voor de eerste spoorweg in Nederland. Het oorspronkelijke stationsgebouw stamt weer af uit het jaar 1906-1098. Het is ontworpen door D.A.N. Margadant en is het enige station in Nederland met een Art Nouveau of Jugendstil-stijl. Het mooie aan dit station is, in tegenstelling tot de andere 4, dat het als decor heeft gediend voor een aantal films, waaronder de film Zwartboek en de film Ocean’s Twelve.

Station Haarlem - © Jock Rutherford
Station Haarlem – © Jock Rutherford

Nick (32) heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Comments

  1. Yvon Beantwoorden

    Het hoofdstation is zeker erg mooi. Wat ik vooral zo mooi vind is het contrast met het tegenover het station liggende Groninger Museum.

  2. Gérard Beantwoorden

    Valkenburg is een heuse Stad!

  3. Kirsten | Travelaar.nl Beantwoorden

    Jeuj! Groningen ook in het lijstje!! *Trotse Groningse* 😉

  4. RailtheTrails Beantwoorden

    I do love Cuypers work a lot and it is refreshing to see this post when so many posts these days are about the Rotterdam Station (also nice but in a different way!).

  5. Daisy Beantwoorden

    Maar wat dacht je van het hypermoderne nieuwe station van Arnhem? Dat is een pareltje geworden! 🙂

    • Nick van Rookhuijzen Beantwoorden

      Dat heb ik inderdaad al meer gehoord. Heb het zelf nog niet mogen bewonderen, maar dat zal ook niet lang meer duren ;).

  6. Sanne Beantwoorden

    Het nieuwe station van Delft is ook heel mooi 😀

    En het nieuwe Arnhem <3

  7. Ilja Beantwoorden

    Er wordt redelijk vaak gesproken over de schoonheid van stations, maar zelden over hun effectiviteit. Amsterdam Centraal, hoewel van buiten fraai, is licht disfunctioneel omdat het te klein is voor het aantal bezoekers. bovendien is vanwege al die protheses het overzicht en de oriëntatie totaal verloren gegaan. Mogelijk het allerergste is Sloterdijk, waar alle reizigersstromen met elkaar mogen vechten op ca. twintig vierkante meter (de nieuwe poortjeschaos nog niet eens meegeteld). Leiden, anderzijds, is dan misschien niet het mooiste station, het “werkt” wel heel goed omdat de treinen vrij keurig volgens de windrichtingen vertrekken en je heel gemakkelijk kunt beredeneren waar je moet zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.