Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je wordt op de hoogte gehouden van alle nieuwe artikelen en nieuwtjes.

Terug in de tijd…Station Gouda

Station Gouda. Een knooppunt van verschillende treinverbindingen door de Randstad. Welke kant je ook opgaat, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Leiden of Amsterdam. Het kan allemaal vanaf station Gouda. We gaan nu terug in de tijd… Terug naar 1855, het jaar waarin er een houten gebouwtje werd neergezet langs een stuk spoor. Het begin van Station Gouda.

1855! De stad Gouda raakt betrokken bij de spoorwegen. De NRS (Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij) legt een spoorlijn aan van Utrecht naar Rotterdam. Er werd een klein houten gebouwtje langs het spoor gebouwd wat dienst deed als station. Niet dat het gelijk gebruikt werd, want pas 3 jaar later werd de verbinding in gebruik genomen. Tussen 1865 en 1869 legt de NRS een spoorlijn aan richting Den Haag. Ook kwam er een verbinding met Amsterdam en word er dubbelspoor aangelegd. Hierdoor wordt Gouda een knooppunt op dit traject. Nu kon het kleine houten gebouwtje eindelijk vervangen worden door een volwaardig station.

Station Gouda omstreeks 1938/1939 - Stationsweb.nl
Station Gouda omstreeks 1938/1939 – Stationsweb.nl

In 1869 wordt begonnen met de bouw van het nieuwe station. Het is niet helemaal duidelijk wie het ontworpen heeft. De meeste NRS station werden toentertijd ontworpen door architect A.W. van Erkel (bekend van het oude station Arnhem en Den Haag Staatsspoor). Toch lijkt het erop dat dit stationsgebouw is ontworpen door ing. J. Verloop. Het gebouw had een hoog middendeel met een verdieping, met aan weerszijden eindgebouwen. Aan de linkerkant van het station werd een locloods gebouwd. Hoewel deze in 1911 werd ingekort, kwam er wel een dakterras op deze loods. Tussen 1938 en 1940 kregen de perrons een moderne overkapping en kreeg het stationsgebouw een kleine uitbreiding aan de voorkant. Zo bleef het tot het einde van de Tweede Wereld Oorlog.

Het station na de verbouwing vlak na de Tweede Wereldoorlog. - Stationsweb.nl
Het station na de verbouwing vlak na de Tweede Wereldoorlog. – Stationsweb.nl

1944! Gouda wordt opgeschrikt door laag overvliegende vliegtuigen en enorme ontploffingen. De Geallieerden hebben het station en het emplacement gebombardeerd. Zo’n 137 vliegtuigen laten ongeveer 43000 kg aan bommen vallen. Alhoewel het spoor amper wordt geraakt zijn er wel zware beschadigingen aan het stationsgebouw en de perronoverkappingen. De tweede verdieping van het stationsgebouw raakt onherstelbaar beschadigd en wordt na de oorlog ook niet meer opgebouwd.

De perronoverkappingen na het bombardement - Stationsweb.nl
De perronoverkappingen na het bombardement – Stationsweb.nl

Na de oorlog konden de perronoverkappingen worden gerepareerd en opgeknapt. Tegenwoordig zie je nog steeds de beschadigingen van het bombardement op de stalen constructies van de overkapping. Na de oorlog werd besloten om de gehele bovenverdieping te slopen en alleen met de begane grond verder te gaan. Er werden enkele gebouwtjes bij gebouwd, het werd opgesierd met beelden van Jo uiterwaal en het gebouw zou dienstdoen tot 1983. In dat jaar wordt besloten tot de sloop van het oude station, vanwege instortingsgevaar en slechte staat. In 1984 word begonnen met de bouw van het nieuwe en huidige station.

Het stationsgebouw na het bombardement. - Stationsweb.nl
Het stationsgebouw na het bombardement. – Stationsweb.nl

In 1984 werd het huidige station in gebruik genomen. Met zijn 6 ronde bogen boven de stationshal is het een apart ontwerp. In 5 van de 6 bogen zijn de oude beelden geplaatst die van het oude stationsgebouw afkwamen. Het station heeft in totaal 11 sporen en 7 perrons, waarvan sommige niet meer worden gebruikt. Het station ligt op zo’n 300 meter van het centrum van Gouda. In 2013 is men begonnen met het verbouwen.moderniseren van het station. Nieuwe overkappingen, roltrappen, liften en verbeterde horecagelegenheden.

Het huidige station van Gouda. - ©Zoetnet
Het huidige station van Gouda. – ©Zoetnet

Uitgelichte foto is van: Genlab Frank

Post Author
Nick van Rookhuijzen
Nick (30) heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op Instagram

Reis mee tussen de rails op Instagram