Station Gouda. Een knooppunt van verschillende treinverbindingen door de Randstad. Welke kant je ook opgaat, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Leiden of Amsterdam. Het kan allemaal vanaf station Gouda. We gaan nu terug in de tijd… Terug naar 1855, het jaar waarin er een houten gebouwtje werd neergezet langs een stuk spoor. Het begin van Station Gouda.
1855! De stad Gouda raakt betrokken bij de spoorwegen. De NRS (Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij) legt een spoorlijn aan van Utrecht naar Rotterdam. Er werd een klein houten gebouwtje langs het spoor gebouwd wat dienst deed als station. Niet dat het gelijk gebruikt werd, want pas 3 jaar later werd de verbinding in gebruik genomen. Tussen 1865 en 1869 legt de NRS een spoorlijn aan richting Den Haag. Ook kwam er een verbinding met Amsterdam en word er dubbelspoor aangelegd. Hierdoor wordt Gouda een knooppunt op dit traject. Nu kon het kleine houten gebouwtje eindelijk vervangen worden door een volwaardig station.

In 1869 wordt begonnen met de bouw van het nieuwe station. Het is niet helemaal duidelijk wie het ontworpen heeft. De meeste NRS station werden toentertijd ontworpen door architect A.W. van Erkel (bekend van het oude station Arnhem en Den Haag Staatsspoor). Toch lijkt het erop dat dit stationsgebouw is ontworpen door ing. J. Verloop. Het gebouw had een hoog middendeel met een verdieping, met aan weerszijden eindgebouwen. Aan de linkerkant van het station werd een locloods gebouwd. Hoewel deze in 1911 werd ingekort, kwam er wel een dakterras op deze loods. Tussen 1938 en 1940 kregen de perrons een moderne overkapping en kreeg het stationsgebouw een kleine uitbreiding aan de voorkant. Zo bleef het tot het einde van de Tweede Wereld Oorlog.

1944! Gouda wordt opgeschrikt door laag overvliegende vliegtuigen en enorme ontploffingen. De Geallieerden hebben het station en het emplacement gebombardeerd. Zo’n 137 vliegtuigen laten ongeveer 43000 kg aan bommen vallen. Alhoewel het spoor amper wordt geraakt zijn er wel zware beschadigingen aan het stationsgebouw en de perronoverkappingen. De tweede verdieping van het stationsgebouw raakt onherstelbaar beschadigd en wordt na de oorlog ook niet meer opgebouwd.

Na de oorlog konden de perronoverkappingen worden gerepareerd en opgeknapt. Tegenwoordig zie je nog steeds de beschadigingen van het bombardement op de stalen constructies van de overkapping. Na de oorlog werd besloten om de gehele bovenverdieping te slopen en alleen met de begane grond verder te gaan. Er werden enkele gebouwtjes bij gebouwd, het werd opgesierd met beelden van Jo uiterwaal en het gebouw zou dienstdoen tot 1983. In dat jaar wordt besloten tot de sloop van het oude station, vanwege instortingsgevaar en slechte staat. In 1984 word begonnen met de bouw van het nieuwe en huidige station.

In 1984 werd het huidige station in gebruik genomen. Met zijn 6 ronde bogen boven de stationshal is het een apart ontwerp. In 5 van de 6 bogen zijn de oude beelden geplaatst die van het oude stationsgebouw afkwamen. Het station heeft in totaal 11 sporen en 7 perrons, waarvan sommige niet meer worden gebruikt. Het station ligt op zo’n 300 meter van het centrum van Gouda. In 2013 is men begonnen met het verbouwen.moderniseren van het station. Nieuwe overkappingen, roltrappen, liften en verbeterde horecagelegenheden.
