Verlaten treinstations: Station Montzen in België

Na de inval door de Duitsers in het jaar 1914, werd het gehele spoorwegnetwerk in de regio door de Duitsers overgenomen. Het plaatsje Montzen, op dat moment nog onbereikbaar per trein, werd opeens heel belangrijk voor de Duitsers. Via Montzen konden de Duitsers makkelijker en sneller bevoorraden en men begon in 1915 met de constructie van een Station Montzen.

Het bijzondere aan de bouw is dat het station niet gebouwd is door de Duitsers of Belgen. De Duitsers hadden in het oosten veel Russische krijgsgevangenen gemaakt en besloten om deze in te zetten tijdens de bouw. Het station zou rond 1917/1918 klaar zijn. Maar station Montzen bloeide pas op na de oorlog. Aangezien er tijdens de oorlog veel schade was ontstaan in België, werd Montzen het doorvoer station van Duits materiaal, dat gezien werd als een herstelbetaling. Vanaf 1930 groeide het vervoer per spoor – vanwege de groei in de zeehavens – enorm en de Belgische staat besloot om het station en rangeerterrein uit te breiden.

In die tijd waren er ook veel onderlinge wedstrijden over de mooiste stations in de regio. Station Montzen heeft deze prijs regelmatig gewonnen en het station ging een mooie tijd tegemoet. Helaas brak de Tweede Wereldoorlog uit en kwam het vervoer via het station grotendeels stil te liggen. Het lag helemaal stil nadat het emplacement in 1944 gebombardeerd werd en het enorme schade opliep. Mede hierdoor is het station nooit meer zo mooi geworden en geweest als voor de oorlog. Na de oorlog werd het terrein grotendeels hersteld, maar het zou nooit meer bloeien zoals het gedaan had.

In het jaar 1952 werd de passagierslijn opgeheven en werd het emplacement alleen nog maar gebruikt voor goederenvervoer. Hedendaags komen er nog enkele treinen langs, maar het station van Montzen is sindsdien niet meer gebruikt. Tot op vorig jaar hebben er in het station nog een aantal oude rijtuigen en locomotieven gestaan, maar deze zijn er uitgesleept en op het rangeerterrein gezet. Nu is het station onderdeel van vandalisme en blijft er helaas weinig van over. Het ooit zo mooie, grote en machtige Montzen is nu niets meer dan een klein en verlaten station in België en men kan alleen maar terug denken aan de mooie tijden die het beleefd heeft. Gelukkig zijn er veel Urbex fotografen die het station en het rangeerterrein vaak op de foto zetten, zodat het niet vergeten zal worden.

Uitgelichte foto is van Flowizm

Nick (32) heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Comments

  1. Jan Fransen Beantwoorden

    Mooie foto’s, leuk thema, oude treinstations. Avontuurlijke tip als je van verlaten Belgische treinstations houdt. Er zijn er zo nog wel wat te vinden in de Democratische Republiek Congo, de voormalige kolonie van België. De oude spoorlijn Kinshasa-Matadi bestaat nog. Er langs zijn heel wat oude Belgische treinstations te vinden, bijvoorbeeld dat van Mbanza-Ngungu.

    • Nick van Rookhuijzen Beantwoorden

      Dankjewel voor je leuke reactie Jan. Ik ga daar is even onderzoek naar doen, dankjewel voor de tip :)!

  2. a. Beantwoorden

    is er misschien een adres of een straat aanwezig van dit treinstation? op internet is er niks over te vindeen qua adres

  3. mytraveljourney Beantwoorden

    hoi hoi super mooi, ik zou hier graag naar toe gaan. maar één vraagje. kan je hier gewoon binnen komen zonder toestemming of is het helemaal omheind ?

    groetjes mytraveljourney

    • Nick van Rookhuijzen Beantwoorden

      Hi, mijn excuses voor dit late antwoord! Voor zover ik weet is het wel te bezoeken, maar er is wel wat beveiliging. Dit is echter paar jaar terug, ik weet niet hoe het er nu is.

      Groetjes

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.