Estação de São Bento, Station São Bento in het Nederlands, is het grootste en belangrijkste station in de Portugese stad Porto. Het bevindt zich als kopstation in het centrum van de stad en mede daardoor is de stad goed bereikbaar. De naam van het station, São Bento, stamt af van het klooster (São Bento de Avé-Maria) dat op de plaats stond waar zich nu het station bevindt.
We gaan terug naar het jaar 1887. In dit jaar worden er plannen gemaakt voor de bouw van een station in de stad Porto. Het vinden van een plek was niet makkelijk, maar na goed plannen, zoeken en nadenken besloot de gemeente van Porto om het nieuwe station op de plek van het klooster te bouwen. Het klooster São Bento de Avé-Maria werd gebouwd in de 16e eeuw, maar raakte in 1783 zwaar beschadigd door een grote brand. Het klooster werd herbouwd, maar raakte in verval. Aan het einde van de 19e eeuw was er weinig meer van het oude klooster over en besloot men om op die plek het nieuwe station te bouwen. Maar om een herinnering aan het klooster te behouden, zou het station wel de naam van het klooster dragen.
Azulejos
In 1900 begon men met de bouw en de eerste steen werd gelegd door koning Carlos I. De verdere bouw werd toevertrouwd aan de architect José Marques da Silva (heeft veel bouwwerken in Porto ontworpen). Het station werd gebouwd in de Franse Beaux-Arts stijl. In het jaar 1905 begon men met het plaatsen van zogeheten Azulejos. Op deze tegels, die alleen in het blauw te vinden zijn, staan diverse gebeurtenissen, zoals oorlogen afgebeeld die plaats hebben gevonden in de geschiedenis van Portugal en de stad Porto. Voorbeelden van deze gebeurtenissen zijn de verovering van de stad Cueta (1415), de slag om Valdevez (1140), de aankomst van koning Joao I in Porto(1387) en de ontmoeting tussen de ridder Egas Moniz en Alfonso VII, koning van Catille & Léon (zie foto hieronder). Het heeft ongeveer 10 jaar geduurd voordat een groot deel van het station bekleed was met de Azulejos.
In het jaar 1968 werd het gehele interieur gemoderniseerd en werd het station uitgebreid vanwege de elektrificatie van de spoorwegen. Er werden nieuwe loketten en wachtkamers gebouwd, er kwam een restaurant en in de grote hal werd er een speciaal lichtsysteem aangelegd waardoor de blauwe tegels nog mooier uitkomen en nog beter te zien zijn. In 2010 zijn er restauratiewerkzaamheden geweest aan de tegels, zodat deze nog jaren mee kunnen. Als afsluiter werd dit station in 2011 gekozen als één van de mooiste stations ter wereld, zeker het bezoeken waard dus!