Gare de Paris Nord, lokaal ook wel aangeduid als Gare du Nord is één van de zeven grote kopstations in de stad Parijs. Het is één van de drukste stations van Frankrijk en Europa en wordt naast de Japanse stations ook wel één van de drukste stations van de wereld genoemd.
Gare de Paris Nord
In 1846 werd het allereerste station ‘Paris-Nord’ gebouwd in opdracht van Compagnie des chemins de fer du Nord (Maatschappij der Noordelijke Spoorwegen). De opening liep gelijk met de ingebruikname van de route Parijs-Rijsel v.v. Helaas werd dit station in 1860 alweer gesloopt, dit had te maken met het aantal reizigers. Het station bleek te klein en er moest een grotere gebouwd worden. Gelukkig is niet het gehele gebouwd gesloopt, de voorgevel van het station is nu de voorgevel van het station Lille Flandres in de Franse stad Lille.
Men begon met de bouw van het nieuwe station in het jaar 1861 en de bouw zou duren t/m december 1865. Het station werd echter al in 1864 geopend voor gebruik. De voorgevel van het huidige station werd rondom een triomfboog ontworpen en heeft in totaal 23 standbeelden staan. Al deze standbeelden staan voor de steden die de Chemin de Fer du Nord als treinmaatschappij bediende. De negen grote standbeelden staan voor internationale bestemmingen als Londen, Warschau, Berlijn en Amsterdam. De kleinere beelden staan voor bestemmingen binnen Frankrijk.
De toekomst
Al snel werden er in het jaar 1884 vijf extra sporen toegevoegd want ook dit station werd al snel te klein. In 1889 werd het gehele interieur vernieuwd en door de jaren heen werd het station steeds verder uitgebreid, dit had te maken met meer treinverkeer naar de Parijse voorsteden. Tussen 1930 en 1960 werd het station zo drastisch uitgebreid dat het de grootte bereikte die het nu heeft. Het metrostation, die in 1906 gebouwd is, zorgt voor de verbindingen naar de andere treinstations als Gare de l’Est en Gare de Lyon. Met een totaal van 31 sporen en 4 metrosporen verwerkt het zo’n 190 miljoen passagiers per jaar. Gare du Nord is dan ook het eindpunt voor alle nationale treinen uit Noord-Frankrijk, de Thalys uit Nederland en België en de Eurostar uit Londen.