De stad Tours was in vergelijking met veel andere Franse steden vrij laat met het aanleggen van spoorwegen. Dit had ook mede te maken dat de spoorlijn om Tours heen werd gelegd en niet naar de stad toe. Uiteindelijk werd er in 1846 een station geopend en werd Tours bereikbaar per trein.
Gare de Tours
De reden dat Tours pas laat aan de spoorwegen begon had te maken doordat ze geen verbinding kregen aan de spoorlijn die liep van Parijs naar Bordeaux. Vanuit Tours zijn er uiteindelijk twee spoorlijnen aangelegd richting Saint-Nazaire en Le Mans. Het toenmalige station lag op een andere plek dan het huidige station. In 1846 werd het toenmalige stationsgebouw geopend op de plek waar nu het Place du Général-Leclerc ligt. Het huidige station werd gebouwd in 1875 ten westen van waar het oude station lag. Echter is het passagiersgedeelte pas tussen 1896 en 1898 geheel voltooid.
Het stationsgebouw
Het station bestaat uit 6 perrons met een 12 tal sporen en door de jaren heen is het interieur menig malen gemoderniseerd. De perrons aan de sporen D t/m G zijn zelf in lengte enorm gegroeid naar een lengte van 443 meter. Hierdoor kan de TGV Atlantique met max. 2 treinen het station binnenkomen. Het uiterlijk van het gebouw is sinds de bouw niet veel veranderd. Al hebben ze tussen 1900 en 1940 een groot gedeelte rondom het station platgegooid om er huizen neer te kunnen zetten. In 2013 is er helaas een deel van het station gesloopt om een aansluiting met de tramlijnen in Tours te kunnen creëren.