Terug in de tijd…Station Straatsburg, Frankrijk

In het jaar 1841 werd de stad Straatsburg voor het eerst met een spoorlijn verbonden. Deze spoorlijn liep van Basel naar station Straatsburg en zorgde in de jaren erna dat er vele spoorlijnen volgden, maar ook meerdere nieuwe stations.

Het eerste station van Straatsburg werd ver van het centrum gebouwd, namelijk in het district Koenigshoffen. Echter werd 5 jaar na de opening in 1841 het station alweer verplaatst richting het centrum van de stad. Zo werd op 11 juli 1846 een nieuw station Straatsburg geopend, dit keer als eindpunt van de spoorlijn. Het werd ontworpen door de Franse architect Jean-André Weyer en in 1852 officieel geopend door Napoleon III, op dat moment president van de Tweede Franse Republiek.

Helaas gooide de Frans-Duitse oorlog (1870-1871) roet in het eten en verloor het station in 1878 zijn status als treinstation. Doordat de Duitsers de Elzas hadden geannexeerd na de oorlog, was Straatsburg opeens een Duitse stad. Na het beleg van de stad moest er veel opgebouwd worden en er werd besloten om een nieuw en groter station te bouwen. Deze werd echter gebouwd in de neustadt, het nieuwe centrum van de stad Straatsburg. Het oude station zou dienst gaan doen als markthal en werd uiteindelijk in 1974 gesloopt.

Station Straatsburg
De opening van het tweede station van Straatsburg in 1852 door Président Napoleon

Station Straatsburg

Het huidige station Straatsburg werd gebouwd tussen 1878 en 1883 en werd ontworpen door de Duitse architect Johan Eduard Jacobsthal. In 1900 volgde er al een uitbreiding van het station. Deze uitbreiding, een speciale wachtruimte en trap, werden speciaal gebouwd voor de Duitse keizer Wilhelm II. Deze ruimte stond uiteindelijk ook bekend als Salon de l’Empereur (Keizerlijke salon). Door de jaren heen wisselde het station, de stad en de regio veel van eigenaar. In 1919, na de Eerste Wereldoorlog, werd het weer Frans grondgebied. Tijdens de Tweede Wereldoorlog weer Duits en vanaf 1945 weer Frans. Het heeft dan ook veel te verduren gehad in die tijd.

In 1984 werd station Straatsburg toegevoegd aan de lijst van Franse historische monumenten. Vlak voor de opening van de eerste spoorlijn van de TGV naar Straatsburg, werd het station grondig gerenoveerd (2006-2007). Het stations groeide in ruimte, zodat het meer reizigers aan zou kunnen. Dit werd gerealiseerd door de bouw van een groot glazen dak dat zich als een koepel over het oude stationsgebouw heen vouwt.

Station Straatsburg
Het oude station onder de moderne glazen koepel.

Nick (32) heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.