Terug in de tijd… Station Bordeaux-Saint-Jean

In het jaar 1855 wordt er begonnen aan het station Bordeaux. De bouw werd aangevraagd door de Compagnie du Midi. Dit ging echter niet van een leien dakje, omdat eerdere locaties werden afgekeurd.

Compagnie du Midi

De Compagnie du Midi was sinds 1852 bezig om spoorlijnen aan te leggen rondom Bordeaux. Het eerste project was een spoorlijn tussen Bordeaux en Sète en de aanvraag voor de bouw van het station in Bordeaux kwam al een jaar later. De locatie waar men op dat moment voor gekozen had was praktisch gezien een hele goede, maar het had zijn invloed op de maritieme gebeurtenissen in dat gebied en uiteindelijk door protesten van de burgers is het project daar niet doorgegaan. De enige mogelijkheid die ze kregen was op een stuk land ten zuiden van Bordeaux. De ruimte was niet heel groot, dus het station kreeg maar 5 sporen en een houten stationsgebouw. Gelukkig kon de spoorlijn nu wel worden aangelegd.

Modernisering in 1882

Door de jaren heen werd het spoorwegnetwerk drastisch uitgebreid, wat er natuurlijk voor zorgde dat het station te klein werd. Ook begon men het station te zien als het hoofdstation van Bordeaux, ten nadele van het ‘Orleans’ station. Doordat ook de spoorwegen zelf een aardige modernisering meemaakte, kwam in 1882 de aanvraag voor een uitbreiding. Het duurde echter nog tot 1889 voordat deze echt begin. Echter zorgde de uitbreiding voor het stationsgebouw wat er tegenwoordig nog steeds staat. Een gebouw waar men in Bordeaux dan ook erg trots op is en eht staat sinds 1984 dan ook op de monumentenlijst.

TGV

Door een fusie in 1934 tussen de Compagnie du Midi en de Compagnie du Paris-Orléans zorgde ervoor dat een aantal kleinere stations in Bordeaux overbodig werden. Ook werd er een belangrijke revisie gedaan aan bepaalde spoorlijnen langs de rivier. Hierdoor werd dit station alleen maar belangrijker voor de stad. In 1987 werd het nieuwe bijgebouw geopend nabij Station Bordeaux voor de LGV Atlantique. Hierdoor kreeg Bordeaux toegang tot de TGV, wat meer passagiers en uiteindelijk meer moderniseringen bracht. Sinds 2017 is het station weer geheel uit de steigers.

Station Bordeaux (+ TGV) – © Florian Pépellin CC BY-SA 3.0

Uitgelichte afbeelding: Marc Ryckaert – CC BY-SA 3.0

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.