Nieuws: NS introduceert nieuwe treintickets en abonnementen

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben op 12 mei 2021 aangekondigd met nieuwe treintickets en abonnementen te komen. Deze nieuwe tickets en abonnementen zijn tot stand gekomen na uitvoerig onderzoek in samenwerking met werkgevers en treinreizigers.

Wat kunnen we verwachten?

De nieuwe treintickets en abonnementen moeten er voor gaan zorgen dat men na Corona weer meer de trein gaat nemen. De nieuwe tickets en abonnementen zijn dan ook geldig door heel Nederland en bij elke treinmaatschappij. Het is wel de bedoeling dat men meer tijdens de daluren gaat reizen om zo de drukte tijdens de spits te verminderen. Tjalling Smit van het Raad van Bestuur van de NS: “door corona is er een aanzienlijk deel van onze vaste reizigers die nu niet voor de trein kiest. Als we als land onze klimaatdoelstellingen willen behalen, dan kan dat niet zonder een grote rol voor het ov. Het is daarom voor ons maar ook voor Nederland topprioriteit om de reiziger weer terug in de trein te krijgen. Dat doen we door onze dienstregeling op te schalen en door in te zetten op druktespreiding zodat reizigers een comfortabele reis hebben. Met deze nieuwe treinkaartjes maken we voor veel mensen de trein weer aantrekkelijk. Niet alleen voor forensen, maar ook voor dagjesreizigers. Neem ons vernieuwde groepsticket waarmee wij verwachten dat stellen en gezinnen voor een dagje uit vaker de trein kiezen in plaats van de auto.”

De nieuwe treinkaartjes

Met drie nieuwe kaartjes kan je met korting of tegen een voordelig tarief met de trein reizen. Belangrijke voorwaarde is wel dat je in de daluren reist. “We willen na corona afscheid nemen van de hyperspits en voorkomen dat iedereen op hetzelfde moment de trein neemt. Daarmee blijft spreiden van reizigers belangrijk”, aldus Smit. Het gaat hierbij om de volgende drie nieuwe tickets:

  • Vroegboek-dalticket: een e-ticket (enkel of retour) waarmee je tien procent korting krijgt in daluren. Voorwaarde is wel dat je het ticket minimaal vier dagen van tevoren aanschaft.
  • Zesrittenkaart: een e-ticket waarmee je zes ritten in daluren kan maken op een vast traject met twintig procent korting. Er kan op het traject in beide richtingen gereisd worden, maar wel binnen zes maanden tijd.
  • Aangepast groepsticket: met het nieuwe groepsticket kunnen reizigers al vanaf twee of drie personen voor €32,00 in daluren een enkele reis maken naar elk station in Nederland. Op dit moment kan dat pas vanaf vier personen. Het bedrag om een extra persoon mee te nemen wordt wel verhoogd, van €2,00 naar €3,00.

Daarnaast wordt er gewerkt aan de mogelijkheid om een kaartje voor je aansluitende bus-, tram- of metroreis bij NS aan te schaffen. Zo kan je je gehele deur-tot-deurreis zoeken, boeken en betalen in de NS-app.

De nieuwe abonnementen

Voor werkgevers, die abonnementen afsluiten voor hun medewerkers, zijn de reisproducten aangepast op het nieuwe reisgedrag. “Voorheen reisden veel mensen vijf dagen per week naar hun werk en konden wij daarom met vaste tarieven werken”, vertelt Smit. “Omdat we nu weten dat thuiswerken een blijvertje is, willen werkgevers alleen betalen voor ritten die ook daadwerkelijk gemaakt worden.” Hierdoor zijn de volgende abonnementen en diensten gevormd:

  • NS Business Collectief: een vernieuwde dienst voor werkgevers waarmee medewerkers onbeperkt vrij kunnen reizen. Elk kwartaal wordt de prijs aangepast op basis van het reisgedrag van de medewerkers. 
  • Traject op Maat: een flexibele variant van het zakelijke Traject Vrij-abonnement, waarbij het aantrekkelijkste tarief na afloop van de abonnementsperiode door het aantal reizen wordt bepaald. Deze variant zal beschikbaar zijn voor midden- en grootzakelijke klanten.
  • NS Go: een dienst voor grote werkgevers die binnen één systeem kunnen sturen op kosten en duurzaamheidsdoelstellingen, terwijl medewerkers de keuzevrijheid krijgen op welk moment en met welk vervoer ze willen reizen, waarbij alles in eenvoudige overzichten wordt bijgehouden.

Uitgelichte foto: ©Paul van de Velde – CC BY 2.0

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.