Nieuws: Nightjet maakt eerst meters in Nederland

Afgelopen week maakte de nieuwe Nightjet die gaat rijden tussen Amsterdam en Wenen zijn eerste meters in Nederland. Dit was onderdeel van één van de testritten om te zien of er zich problemen kunnen gaan voordoen tijdens de reizen.

13 december 2020

Het duurt nog zeker 3 maanden voordat Nederland sinds jaren weer is aangesloten op het nachttreinnetwerk van Europa. De nachttrein is in Europa bezig met een opmars, daar het als een duurzaam alternatief gezien tov het vliegtuig. Vanaf 13 december zal de trein dagelijks vertrekken richting Oostenrijk en zo ook dagelijks in Nederland arriveren. Vanaf Amsterdam rijdt de trein via Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. De trein zal bestaan uit tien rijtuigen: twee slaaprijtuigen met bedden, vier couchette-rijtuigen en vier zitrijtuigen. Onderweg splitst de trein zich op in 2 delen, waarvan één deel naar Wenen zal rijden en het andere deel naar München en Innsbruck.

Treintickets

Tickets voor de nieuwe Nightjet zullen vanaf maandag 26 oktober te koop zijn via NS International. Tickets zijn een halfjaar vooruit te boeken, dus boeken is ook mogelijk voor het komende wintersportseizoen. De prijzen per ticket zullen variëren vanaf 29 euro voor een zitplaats, 59 euro voor een slaapplaats en de luxere bedden zijn er vanaf 89 euro. Duitsland en Oostenrijk worden op deze manier makkelijker te bereiken, vooral omdat steden als München, Innsbruck en Wenen populaire bestemmingen zijn voor een citytrip. München is als zakelijke bestemming erg in trek. Innsbruck is de toegangspoort tot de wintersportgebieden in de Alpen en vanuit hier kan je makkelijk verder reizen richting Italië. Wenen wordt gezien als het belangrijkste knooppunt van nachttreinen met overstapmogelijkheden op treinen naar andere bestemmingen in Centraal en Oost-Europa.

Materiaal en rijtuigen

De NS huurt voor de nightjet nieuwe locomotieven die zowel in Nederland als Duitsland kunnen rijden. Wat is hier zo bijzonder aan? Het voltage per land in de bovenleidingen verschilt enorm. Waar we hier in Nederland 1500 Volt gebruiken, wordt er in Duitsland 15000 volt gebruikt. Locomotieven moeten deze wissel aankunnen, maar ook de rijtuigen moeten hier op reageren. Bij deze proefrit werd daarom de grens tussen Nederland en Duitsland bereden, om te zien hoe de trein zou gaan reageren. De machinist moet de omschakeling handmatig doen, maar wordt hierbij geholpen door de locomotief. De trein zal gebruik maken van Nederlands materiaal en personeel tot aan Keulen, daar zal er worden gewisseld naar Oostenrijks materiaal en personeel. In de toekomst zullen er ook nieuwe slaaprijtuigen gaan komen. Op dit moment zijn er te weinig, wat de grote hoeveel zitrijtuigen verklaart. De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) heeft nieuwe rijtuigen besteld, maar dit zal nog wel een paar jaar gaan duren.

Alle foto’s + uitgelichte foto: ©NS-pers

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.