Waar een aantal jaar geleden veel landen de stekker uit hun nachttreinen netwerk hebben getrokken, worden er nu toch weer mogelijkheden bekeken voor het terugbrengen en aanbieden van de nachttreinen binnen Europa. Fantastisch nieuws natuurlijk!
De Alpenlanden
Naast Duitsland zijn ook Oostenrijk en Zwitserland zeer geïnteresseerd in het terugbrengen van een nachttrein. Bij de Oostenrijkers, de ÖBB, is de nachttrein eigenlijk nooit verdwenen. Door het grote succes van de Nightjet van de ÖBB en natuurlijk de vele discussies en gesprekken over het klimaat, zien deze landen toch weer mogelijkheden. De landen zijn echter niet van plan om elkaar te gaan concurreren, maar juist te gaan samenwerken. De eerste gesprekken worden op dit moment dan ook al gevoerd tussen de DB, SBB en de ÖBB.
Scandinavië
Naast Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk is ook Zweden druk bezig met hun nachttreinennetwerk. Zweden heeft al voor langere tijd een binnenlandse nachttreinen netwerk. Toch maken ze 4,7 miljoen euro vrij om te investeren in de bestaande nachttreinen, maar ook voor een mogelijk verbinding met het Europese vasteland. Dit om een alternatieve en milieuvriendelijkere reisverbinding te maken. Echter willen de Zweedse Spoorwegen nog even wachten op de nieuwe spoortunnel tussen Duitsland en Denemarken, waardoor de reistijd met 3 uur ingekort kan worden. De bouw hiervan begint in 2020, al lijkt het er op dat de huidige regerende milieupartij daar niet op wilt gaan wachten.
Groot-Britannië
Ook bij onze buren in Engeland en Schotland wordt er steeds meer nagedacht over de nachttreinen. Waar de Caledonian Sleeper al reed tussen Londen en Glasgow, was het niet meer dan een oude versleten trein. Echter is de trein nu volledig vernieuwd en gemoderniseerd en een hele verademing met wat het was. Oude charmes zijn natuurlijk prachtig, maar uiteindelijk is comfort ook erg belangrijk. Men hoopt eind 2019 de trein verder Schotland in te krijgen, maar dat is nog even afwachten.
Nederland en de nachttrein
Nederland heeft ook jarenlang een aantal nachttreinen gehad die vertrokken vanuit Amsterdam richting Oostenrijk en Italië. Deze werden echter vanwege te hoge kosten stopgezet. Maar ook nu lijkt er vanuit de NS toch weer interesse te zijn om de bestaande nachttrein die tussen Duitsland en Oostenrijk rijdt, door te trekken naar Amsterdam. Dit zal echter nog wel even duren, daar er wel wat hindernissen genomen moeten worden. Echter is de gedachte dat men meer focust op het treinverkeer voor ons een fijne gedachte. Wij kunnen niet wachten, wat vinden jullie?