De Autoslaaptrein die rijdt vanaf het station ’s Hertogenbosch naar bestemmingen als Livorno & Alessandria in Italië en de stad Koper in Slovenië zal deze zomer niet meer gaan rijden. EETC Vakantietreinen BV, de organisatie achter de Autoslaaptrein, de Alpen Expres en de Skitrein, heeft besloten om per direct de activiteiten op bovenstaande trajecten te beëindigen.
De kosten die de organisatie moet betalen om gebruik te kunnen maken van het spoor en locomotieven in diverse landen is te hoog geworden. De prijsverhogingen liggen tussen de 30 – 50% en daardoor zou de route niet meer winstgevend zijn, aangezien ze moeilijk honderden euro’s extra aan de passagiers kunnen vragen om te kunnen blijven rijden.
Door dit besluit verliezen ruim 50 medewerkers hun baan, maar ook vele passagiers die elk jaar gebruik maken van de trein zullen op zoek moeten gaan naar andere mogelijkheden. De passagiers die al geboekt hebben zullen het al betaalde bedrag terugbetaald krijgen. Meer informatie is te vinden op www.autoslaaptrein.nl.
Een tijd geleden hebben wij een artikel geplaatst over de nachttrein en dat deze niet meer van deze tijd zou zijn. Wat vinden jullie? Is dit het einde van het (auto)/(nacht)treinen tijdperk in Nederland? Wij hopen uiteraard van niet en gaan ervan uit dat er ooit weer een ander alternatief gaat komen.
Ook voor ons, Kirsten en ik, is het een hele happening. Wij hebben elkaar op de Autoslaaptrein ontmoet, we hebben er gewerkt, veel gezien, veel meegemaakt en veel gelachen! Om dit nieuwsbericht toch een persoonlijke touch te geven hebben wij wat foto’s toegevoegd van onze reizen met de Autoslaaptrein en ons werk.
Kirsten
Zo ongelofelijk jammer. Ondanks dat we er al een aantal jaren niet meer werkte, zijn we door onze reizen altijd een beetje onderdeel gebleven van de ’treinfamilie’.
Emma | Wattedoeninberlijn.nl
Ook ik vind het jammer, het hoorde echt nog een beetje bij de ouderwetse manieren van op vakantie gaan en was voor heel veel mensen een fijne traditie. Ergens ook belachelijk hoor, om de prijzen van het gebruik van het spoor zo gigantisch te verhogen. Dan werk je juist het verkeer tegen! 🙁
Nick van Rookhuijzen
Ja, ik vind het verhogen van die prijzen ook belachelijk… Snap het ook niet helemaal. Je wilt toch meer vervoer en meer inkomsten… Verlaag dan de prijzen, net als bij het vliegen.
Polle
Enorm jammer inderdaad!
Ik heb zelf van 1997 t/m 2002 ook als steward op de Autoslaaptrein gewerkt, toen de NS de boel nog exploiteerde. Zo veel meegemaakt, zo veel kilometers gereden. Tofste job die ik heb gehad!
Later met enige weemoed de EETC autoslaaptrein nog wel eens zien rijden. Nu is het helemaal voorbij. Eeuwig zonde eigenlijk, weer een stuk spoorwegromantiek weg uit Nederland.
Nick van Rookhuijzen
Ja, het is zeker zonde! Maar het zat er ook wel in. Wij zijn een paar jaar geleden gestopt met werken aan boord van de trein, maar de afgelopen jaar nog wel meegereisd. Er was veel veranderd, de service was toch minder en alles was duurder. Ik denk dat als er weer zoiets komt, ze zich voornamelijk op de service moeten richten, daar gaat het veel passagiers namelijk om. Wij hopen dat er dan ook snel weer een autoslaaptrein uit Nederland gaat vertrekken.
Polle
Het zat er inderdaad wel in ja. Het materieel was ook wel aan vervanging toe. Het is de vraag of er geïnvesteerd gaat worden in moderner (slaap-)materieel. Ik hoop het uiteraard, maar ja. Fingers crossed.
Trudy
Ik ben maar één keer (heen en terug) met de autotrein gegaan en raad het sindsdien iedereen aan die dat traject gaat reizen. Heel jammer als het definitief verdwijnt.
Nick van Rookhuijzen
Het is zeker aan iedereen aan te raden. Gelukkig verdwijnt het concept niet definitief, maar het vertrek uit Nederland wel. Wij hopen dan natuurlijk ook van harte dat het weer snel terugkomt naar NL.