Mogelijke fusie tussen Thalys en Eurostar

Er bestaat op dit moment een grote kans dat de aanbieders van de hogesnelheidstreinen, Thalys en Eurostar, gaan fuseren. Er is een voorstel ingediend bij de besturen van beide bedrijven, waarna de bedrijven volgens het voorstel samen verder gaan onder de naam ĎGreen Speed‘!

Dit voorstel is een poging van beide bedrijven om een serieuze concurrent te worden van de budgetvliegtuigmaatschappijen als Ryanair en EasyJet. De Thalys en Eurostar zijn samen actief in 5 landen, namelijk Frankrijk, Duitsland, Nederland, BelgiŽ en het Verenigd Koninkrijk. Door een eventuele fusie wordt het voor reizigers ook makkelijker om te reizen, daar er bijv. geen overstap meer nodig zou hoeven zijn tussen de verschillende treinen.

De bedrijven vervoeren nu gezamenlijk meer dan 18,5 miljoen reizigers per jaar en willen dit in 2030 verhoogd hebben naar ruim 30 miljoen per jaar. Een erg hoog en ambitieus doel, maar de SNCF hoopt dit te behalen dankzij, naar eigen zeggen ‘een nieuwe generatie van milieubewuste en verantwoordelijke reizigersí.

SNCF is de grootste aandeelhouder van zowel de Thalys als de Eurostar. Met een fusie moet er ook maar ťťn ticketsysteem ontstaan, waardoor het makkelijker moet zijn om tickets te boeken. Daarnaast willen ze zich ook gaan inzetten voor verbeterde reisschemaís. De fusie moet volgens SNCF een extra reden worden om de trein te verkiezen boven de auto en het vliegtuig. Echter moet dit, naast goedkeuring binnen Thalys en Eurostar, ook goedgekeurd worden door de Europese mededelingsautoriteit.

Nick (32) heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eťn foto zegt meer dan duizend woorden!