Futuristisch treinen – Japan

Het meest gebruikelijke en budget vervoersmiddel in Japan is de Shinkansen trein van de Japanse railway. Deze hogesnelheidstrein schiet met een snelheid van rond de 320 kilometer per uur door het landschap van Japan waardoor je snel van A naar B kan reizen! Een ritje van Tokyo naar Kyoto, ongeveer 500 kilometer, duurt een kleine twee uur en 18 minuten. Wat dacht je van Tokyo naar Hiroshima? Dit is een afstand van 900 kilometer en duurt maar een ruime 4 uur! Toch vinden de Japanners de Shinkansen nog te langzaam gaan. Want tijd is geld en reizen kost tijd, reizen moest dus nog sneller! Daarom is de Japanse Railway Corporation bezig met een nieuwe Shinkansen trein aan het testen die ongeveer 600 kilometer per uur moet gaan rijden over verschillende trajecten in Japan. Eigenlijk is het geen trein meer maar een soort futurist zwevende machine, ze geven hem ook een nieuwe naam namelijk de Maglev.

Maglev

De Maglev, ook wel magnetic levitation train, genoemd zweeft letterlijk over het spoor doordat de trein magneten gebruikt in plaats van wielen en een rails. Door twee magnetische tegenpolen te gebruiken die elkaar afstoten gaat de Maglev zweven, natuurlijk niet meters boven de grond maar enkele millimeters. Hierdoor is het mogelijk om veel hogere snelheiden te bereiken dan over een traditioneel spoort. Dit komt doordat de Maglev te maken heeft met een aanzienlijk verlaagde tractie (weerstand) met het spoor. Want de trein maakt namelijk geen contact met het spoor en vliegt eigenlijk als een soort vliegtuig enkele millimeters boven de grond. Het snelheidsrecord is pas verbroken met een snelheid van 603 kilometer per uur. Dit is een absurd hoge snelheid als je begrijpt dat het om een passagierstrein gaat. Toch vinden de Japanners de Maglev nog steeds niet snel genoeg en zijn ze bezig met het testen om de topsnelheid nog hoger te leggen. Hoe lang gaat het nog duren voordat onze NS deze snelheden gaat bereiken? Binnen enkele minuten van Den Haag naar Groningen? Kom maar op met de toekomst!
shinkansen-spoorwegen

Het Japanse landschap in een waas

Natuurlijk mis je met deze hoge snelheden een hoop van het Japanse landschap en dat is zonde want het is prachtig! Het land heeft een prachtige natuur, divers landschap vol met besneeuwde bergentoppen en subtropische bossen. Op www.tokyo.nl vind je vijf van de mooiste treinreizen door Japan die je als treinliefhebber van je bucketlist gehaald moet hebben. Vooral de Sagano Scenic Railway in Kyoto is erg gaaf om overheen te reizen. De rit duurt niet langer dan een uur (tenzij je de lange route kiest) en neemt je mee langs prachtig cultureel erfgoed, oeroude bossen en uitzichten over de stad Kyoto. Wij kunnen je daarom alleen maar aanraden om de trein te nemen in Japan en niet het vliegtuig. Hierdoor zie je veel meer van het land, verlies je bijna geen tijd omdat het inchecken bij het vliegen lang duurt. Daarnaast zijn de kosten van de Shinkansen aanzienlijk goedkoper dan een vliegticket, perfect voor de budgetreiziger! Een Japan Railway Pass kost ongeveer 350 EURO en daarvoor kan je drie weken lang onbeperkt gebruik maken van de Shinkansen. Wat natuurlijk perfect is voor de rondreis door Japan. Lees hier http://tokyo.nl/shinkansen/ meer over de treintijden en het spoorwegennetwerk van Japan.

Over Raoul van Tokyo.nl:

treinen-japanKonichiwa! Mijn naam is Raoul en mijn passie is het land Japan. Vooral de steden Tokyo en Kyoto hebben mijn ziel al vele malen gewonnen. Ik backpack graag rond door verre landen over heel de wereld en probeer dit altijd te doen met een laag budget. Dit zorgt ervoor dat ik zoveel mogelijk kan reizen! Naast de website Tokyo.nl, waar ik mijn liefde voor Japan kwijtkan, ben ik ook eindredacteur op mijn persoonlijke travelblog Mooji.nl. Hier schrijf ik over al mijn trips rond de wereld naar landen waar ik vroeger alleen maar van kon dromen.

Kirsten is verslaafd aan reizen. Zodra ze in Nederland is, begint het alweer te kriebelen. De trein is haar favoriete vervoersmiddel, vol avontuur en romantiek. Nog op de bucket list: een reis met de Oriënt-Express.

Comments

  1. Jeroen Beantwoorden

    Hoi! Even ter volledigheid: het plaatje van de post geeft niet de Japanse maglev weer, maar ’t Chinese broertje welke tussen Shanghai en het vliegveld heen en weer pendelt. Een redelijk verschil, aangezien te gebruikte technieken anders zijn. 🙂

    • Kirsten Spooren Beantwoorden

      Hi Jeroen, bedankt voor je reactie! Ik zie het inderdaad. Ik ga het aanpassen. Fijn dat je zo oplettend bent! (Wij zijn zelf in China noch Japan geweest).

  2. Wouter van Gessel Beantwoorden

    Een leuk en uitnodigend verslag. Ook bij mij staat Japan hoog op mijn lijst. Voor de conventionele HSL, maar ook juist straks voor de JRMaglev. Helaas moet men nog tot 2027 wachten totdat het publiek de JRMAGLEV kan gebruiken. Maglev heeft idd meer mogelijkheden dan de conventionele hogesnelheidstrein. Stichting Freedom of Mobility is bezig om Maglev in Nederland te introduceren. De Maglev op basis van de Transrapid techniek zal de gehele IC overnemen. Amsterdam-West Haag met stops op Schiphol en Leiden is 18 minuten. Ook is het mogelijk om de fiets mee te nemen. Helaas ziet de NS onvoldoende in dat ze kansen hebben met Maglev.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.