Terug in de tijd…Antwerpen Centraal

Aan het koningin Astridplein in Antwerpen staat één van de mooiste stations van Europa. Het station Antwerpen Centraal, dat ook wel de spoorwegkathedraal genoemd wordt, is tot op 2007 een kopstation geweest. Een grondige verbouwing bracht daar echter verandering in.

In 1836 werd het eerste station in Antwerpen geopend, namelijk station Borgerhout. Dit was het eindstation van de spoorlijn die van Mechelen naar Antwerpen liep. Deze spoorlijn werd een paar jaar later alweer verlengd tot aan de haven in Antwerpen en niet veel later werd ook aan een verbinding naar Roosendaal gewerkt. Het stationsgebouw wat op dat moment gebruikt werd, was geheel van hout. In 1852 werd er een nieuw stationsgebouw gebouwd en kreeg het de naam Antwerpen-Oost. Het station veranderde van een kopstation in een doorgaand station, dit had ook te maken met de spoorverbinding naar Nederland.

In 1873 besloot men om van het station weer een kopstation te maken. Antwerpen werd een enorme drukke stad en een doorgaande verbinding kon niet behouden worden. Mede hierdoor werd er een verhoogd ringspoor aan gelegd, zodat de verbinding met de haven en Nederland kon blijven bestaan.

Het huidige stationsgebouw van het station Antwerpen Centraal is gebouwd tussen 1899 en 1905. Ook dit station is gebouwd als een kopstation. Op dat moment bestond het station uit 10 kopsporen met een stalen overkapping van 186 meter lang, 66 meter breed en 43 meter hoog. De overkapping was zo hoog, zodat het stoom van de locomotieven opgevangen kon worden en niet laag bleef hangen. Het stationsgebouw zelf is gebouwd in een combinatie van stijlen uit vroegere perioden. Dit gebouw is 75 meter hoog en heeft als hoogste punt een koepel. Op 11 augustus 1905 werd dit station door koning Leopold II feestelijk geopend. Hij noemde het station een klein leuk stationnetje (C’est une petite belle gare).

Tussen 1950 en 1960 raakte het stationsgebouw in verval en verkeerde het in een slechte staat. Men was toen bezig om het gebouw te laten afbreken en een nieuw gebouw te laten bouwen. Gelukkig werd dit in 1975 voorkomen, toen het stationsgebouw op de lijst van monumenten kwam te staan. Ondanks dat het op de monumentenlijst stond werd er nog niks gedaan aan het onderhoud. Pas 10 jaar later werd er voorgesteld om het station te sluiten als er niks aan het onderhoud werd gedaan. Uiteindelijk begon men in 1985 dan toch met de restauratie en reparatie van het station en dit duurde tot 1998. Sindsdien is het station nog meerdere malen uitgebreid, zowel in de hoogte als naar beneden.

Sinds 2007 is Antwerpen Centraal geen kopstation meer. Ondanks dat het merendeel van de sporen dat nog wel is, heeft men een spoortunnel aangelegd onder het station en een deel van Antwerpen. Hierdoor kunnen de internationale treinen, zoals de Thalys uit Nederland gewoon doorrijden naar Parijs. Voordat deze tunnel er was moesten de treinen omdraaien eer ze verder kon rijden. In 2010 werd dit station uitgeroepen tot mooiste station van Europa en in 2014 tot mooiste station van de wereld. Of men dit nu vindt of niet, ikzelf vind het een prachtig station.

 

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Comments

  1. MEURS Jean-François Beantwoorden

    Bonjour

    Het spijt me dat ik niet kan beter nederlands schrijven, maar ik kan goed lezen…

    Je voudrais savoir qui furent les entrepreneurs qui ont construit la gare d’Anvers de 1899 à 1905.
    En particulier, le nom de Hargot (Emile, Georges, Maximilien ?).
    Peut-être possédez-vous des renseignements à ce sujet, ou pouvez-vous m’orienter vers les sources adéquates.

    Met mijn beste groeten.

    Jean-François MEURS
    Ressins
    F-42720 NANDAX

    • Nick van Rookhuijzen Beantwoorden

      Beste Jean-Francois,

      Dankjewel voor je bericht. Geen probleem dat Nederlands schrijven niet lukt. Ik heb het volgende voor je kunnen vinden omtrent de bouwers van het huidige Antwerpen Centraal (dit is tevens ook te vinden op de wikipedia. Hoop dat het je wat meer kan vertellen.

      Hartelijke groet, Nick

      ———————————————-
      Het huidige (en derde) stationsgebouw Antwerpen-Centraal werd gebouwd tussen 1899 en 1905 als kopstation. Het gebouw bestaat uit een stalen perronoverkapping en een stenen stationsgebouw. De stalen perronoverkapping werd geconstrueerd tussen 1895 en 1899 volgens plannen van ingenieur Clément Van Bogaert door de Compagnie Centrale de Construction.[2] De overkapping is 43 meter hoog (hoogte die nodig was om de rook van de locomotieven op te vangen), 186 meter lang en 66 meter breed en bood ruimte aan 10 kopsporen. Het stenen stationsgebouw (ontvangstgebouw) werd gebouwd tussen 1899 en 1905 door Louis Delacenserie (bijgestaan door Charles Poupaert) in eclectische stijl (een combinatie van stijlelementen uit vroegere perioden). Delacenserie liet zich inspireren door het oude stationsgebouw van Luzern uit 1896 en het Pantheon in Rome. Het hoogste punt van het station (75 meter) is een grote koepel. Het station werd op 11 augustus 1905 geopend.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.