Terug in de tijd…Antwerpen Centraal

Aan het koningin Astridplein in Antwerpen staat één van de mooiste stations van Europa. Het station Antwerpen Centraal, dat ook wel de spoorwegkathedraal genoemd wordt, is tot op 2007 een kopstation geweest. Een grondige verbouwing bracht daar echter verandering in.

In 1836 werd het eerste station in Antwerpen geopend, namelijk station Borgerhout. Dit was het eindstation van de spoorlijn die van Mechelen naar Antwerpen liep. Deze spoorlijn werd een paar jaar later alweer verlengd tot aan de haven in Antwerpen en niet veel later werd ook aan een verbinding naar Roosendaal gewerkt. Het stationsgebouw wat op dat moment gebruikt werd, was geheel van hout. In 1852 werd er een nieuw stationsgebouw gebouwd en kreeg het de naam Antwerpen-Oost. Het station veranderde van een kopstation in een doorgaand station, dit had ook te maken met de spoorverbinding naar Nederland.

In 1873 besloot men om van het station weer een kopstation te maken. Antwerpen werd een enorme drukke stad en een doorgaande verbinding kon niet behouden worden. Mede hierdoor werd er een verhoogd ringspoor aan gelegd, zodat de verbinding met de haven en Nederland kon blijven bestaan.

Het huidige stationsgebouw van het station Antwerpen Centraal is gebouwd tussen 1899 en 1905. Ook dit station is gebouwd als een kopstation. Op dat moment bestond het station uit 10 kopsporen met een stalen overkapping van 186 meter lang, 66 meter breed en 43 meter hoog. De overkapping was zo hoog, zodat het stoom van de locomotieven opgevangen kon worden en niet laag bleef hangen. Het stationsgebouw zelf is gebouwd in een combinatie van stijlen uit vroegere perioden. Dit gebouw is 75 meter hoog en heeft als hoogste punt een koepel. Op 11 augustus 1905 werd dit station door koning Leopold II feestelijk geopend. Hij noemde het station een klein leuk stationnetje (C’est une petite belle gare).

Tussen 1950 en 1960 raakte het stationsgebouw in verval en verkeerde het in een slechte staat. Men was toen bezig om het gebouw te laten afbreken en een nieuw gebouw te laten bouwen. Gelukkig werd dit in 1975 voorkomen, toen het stationsgebouw op de lijst van monumenten kwam te staan. Ondanks dat het op de monumentenlijst stond werd er nog niks gedaan aan het onderhoud. Pas 10 jaar later werd er voorgesteld om het station te sluiten als er niks aan het onderhoud werd gedaan. Uiteindelijk begon men in 1985 dan toch met de restauratie en reparatie van het station en dit duurde tot 1998. Sindsdien is het station nog meerdere malen uitgebreid, zowel in de hoogte als naar beneden.

Sinds 2007 is Antwerpen Centraal geen kopstation meer. Ondanks dat het merendeel van de sporen dat nog wel is, heeft men een spoortunnel aangelegd onder het station en een deel van Antwerpen. Hierdoor kunnen de internationale treinen, zoals de Thalys uit Nederland gewoon doorrijden naar Parijs. Voordat deze tunnel er was moesten de treinen omdraaien eer ze verder kon rijden. In 2010 werd dit station uitgeroepen tot mooiste station van Europa en in 2014 tot mooiste station van de wereld. Of men dit nu vindt of niet, ikzelf vind het een prachtig station.

 

Nick (32) heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.