Le Petite Ceinture – ook wel de binnenring genoemd – is een spoorlijn die om het centrum van Parijs heenloopt. Eigenlijk loopt het evenwijdig aan de oude stadsmuur van Parijs. Deze spoorlijn is voor een groot deel verlaten, waar natuurlijk ook tientallen verlaten stations bij horen. Daarom hebben wij besloten om ons dit keer te richten op deze spoorlijn + de stations die daar bijhoren.
Nadat de stadsmuur van Parijs in 1841 eindelijk voltooid was, waren de spoorwegen nog relatief nieuw in deze wereld. Toch besloten een aantal Franse generaals dat de spoorwegen binnen Parijs een meerwaarde zouden bieden, voornamelijk voor het vervoer van soldaten langs de stadsmuur. Helaas had de Franse regering op dat moment geen geld om zo’n groot project te financieren. Mede hierdoor wendde de generaals zich tot de bestaande grote spoorwegmaatschappijen, met als doel een spoorweg binnen Parijs aan te kunnen leggen. Uiteindelijk was in het jaar 1867, na wat revoluties, oorlogen en financiële problemen, de hele binnenring aangelegd en kon men heel Parijs verbinden met alle uitgaande stations.
De stations op het traject werden verdeeld en toegewezen aan de verschillende investerende spoorwegmaatschappijen. Deze waren dan ook verantwoordelijk voor het bouwen van de stations, het aanleggen van de rails, de stroomvoorziening en de toegankelijkheid. Dit werd ook een kleine concurrerende strijd. De meeste maatschappijen waren bang dat ze hun monopolies kwijt zouden raken op hun eigen regionale netwerken, ze wilden zo goed als mogelijk overkomen en hun inkomsten van het passagiers- en vrachtvervoer behouden.
Uiteindelijk werden de meeste verbindingen tussen 1924 en 1934 beëindigd en sindsdien ligt het traject er verlaten bij. Alleen in het oosten van Parijs worden er nog delen van het traject gebruikt door de RER (Réseau Express Régional) C lijn. Deze wordt sinds 1985 gebruikt en deze lijn begint in Champs de Mars, gaat via een brug over de Seinen en gaat dan ondergronds verder. Het bewandelen van de ongebruikte trajecten is verboden, al hebben veel nieuwsgierige mensen daar geen problemen mee. Men omschrijft het ook als een lange, stille, natuurlijke tuin… Midden in Parijs. Ook wordt er een verlichte 800 meter lange tunnel gebruikt om de stadsmuren in te gaan en uiteindelijk eindig je dan in de Catacomben van Parijs. Tegenwoordig zijn er nog steeds fanatiekelingen die hopen dat de Franse regering of de raad van Parijs besluiten om de binnenring weer in zijn geheel te gaan restaureren en het gaan zien als een historisch monument van de Franse geschiedenis.
Hans van Groesen
Mooi verhaal, maar en kleine correctie: tot (zeker) 1968 was er 3maal daags een treintje dat van Gare du Nord vertrok naar Gare de Lyon. Een oud krakkemikkelig treintje dat vaak stopte en d’r meestal 50min.+ over deed ipv geplande 20min.
Op weg naar vakantie in Italie reden wij via Liege, Parijs, om 18.05uur ‘le petite Ceinture’ van Gare du Nord naar Gare de Lyon. Om 20.00uur met de Roma Expres naar Follonica.
met vriendelijke groet,
Hans
Nick van Rookhuijzen
Dankjewel voor je reactie en compliment. Daarbij ook voor de correctie, het is altijd fijn om wat extra info te krijgen. Leuk verhaaltje zo over het rijden via le Petit Ceinture.
Marcel
Even voor de goede orde, het is la petite ceinture. Je kunt over een deel van de lijn fietsen, er zijn plannen om een groter deel om te bouwen tot fiets of wandelpad
De bekende vraag is natuurlijk, ‘ wie gaat dat betalen?.
Marc
Er was ook de “Flandre Riviera Express” met een rechtstreekse couchetterijtuig vanaf Amsterdam, ik heb hem 3 maal kunnen nemen,machtig dwars door Parijs met een doorgaande wagon!! Bedankt voor jullie prachtige treinensite!
Nick van Rookhuijzen
Dankjewel voor je compliment! Van de Flandre Riviera Express heb ik nog nooit gehoord, dat ga ik is uitzoeken.