Spoorloze landen

Het is in deze tijd haast niet te geloven, maar toch is het waar. Spoorloze landen. Er zijn echt landen die gewoonweg geen spoorwegennetwerk hebben. Je zou toch denken dat in deze tijd elk land wel een vorm van spoorwegen zou hebben. Hieronder vind je een lijst met landen waar geen spoorweg ligt of waar geen treinverkeer meer plaatsvind.

Suriname

Suriname niet geheel spoorloos, ook hier ligt nog een deel van een traject. Eigenlijk het enige traject wat het land gekend heeft. De oorspronkelijke spoorlijn, ook wel de Lawaspoorweg en later de Landsspoorweg genoemd, liep van Paramaribo naar het Lawa gebied in het oosten van Suriname. Met de bouw van de spoorlijn werd begonnen in 1903 en werd aangelegd vanwege de opkomende goudkoorts die op dat moment heerste. In 1912 werd het traject voltooid tot de stad ‘Dam’ bij de Sarakreek. Het enige obstakel, naast de financiën, was de rivier ‘Suriname’. Het plan was om hier een burg te bouwen, maar dit leverde veel problemen op. Men besloot daarom om een kabelbaan te bouwen. Bij het station ‘kabel’, moest iedere passagier uitstappen en moest de rivier oversteken d.m.v. een gondel of de kabelbaan. Aan de andere kant stond weer een treintje klaar die de passagiers naar hun eindbestemming bracht. In 1936 werd dit laatste deel van het traject opgedoekt en reed de trein niet verder dan station ‘Kabel’. In de jaren 50/60 werd overgestapt naar dieseltreinen en verdween het vertrekpunt in Paramaribo. Vanaf 1961 reed de trein nog maar vanaf het station ‘Onverwacht’ naar station ‘Kabel’. Waar uiteindelijke de laatste trein in 1987 zou aankomen. Sindsdien staat al het materiaal weg te roesten bij station ‘Onverwacht’ en wordt het gehele traject niet meer gebruikt en overwoekerd door het oerwoud.

© Mark Ahsmann
© Mark Ahsmann

Malta

Op het eiland Malta reed er vanaf het jaar 1883 een trein over het eiland. De treinen werden daar ook wel landstoomboten genoemd. Het traject liep van Valletta langs een aantal dorpen als Santa Venera, Attard,  San Anton en Notabile. In het jaar 1900 werd de spoorlijn verlengd tot het Museum station bij Mdina. Het traject had een lengte van bijna 13 kilometer en werd in ongeveer 35 minuten afgelegd. In die tijd reden hier rond de 10 olijfgroene stoomlocomotieven die niet alleen passagiers vervoerden, maar ook goederen en post. Helaas kwam er hevige concurrentie van de tram en de omnibus (een gemotoriseerde koets). Door deze zware concurrentie werd er op 2 april 1931 de stekker uit de spoorwegenmaatschappij getrokken en sindsdien heeft er geen enkele trein meer op het traject gereden.

IJsland

IJsland is niet geheel spoorloos, het heeft hier en daar nog wat trajecten liggen. Deze stammen uit de tijd dat er in IJsland daadwerkelijk treinverkeer was. In 1913 werd een smalspoorbaan van ruim 12 kilometer in gebruik genomen, dit had te maken met de uitbreiding van de havens in IJsland. Deze lijn heeft dienst gedaan tot 1928. Tussen de jaren 1906 en 1931 zijn er ideeën geweest om een spoorlijn voor passagiersvervoer aan te leggen, dit is alleen nooit gebeurd. Rond het jaar 2000 ontstonden de plannen om tussen 2015 en 2020 een 50 km lang spoorlijn aan te leggen zodat de luchthaven Kevlavik en de hoofdstad Reykjavik met elkaar verbonden zouden worden. Helaas gaan deze plannen waarschijnlijk niet door vanwege de kredietcrisis die heeft plaatsgevonden in 2008.

De laatste en enige herinnering aan de spoorwegen in IJsland. Dit is één van de locomotieven die toentertijd gebruikt werden. - ©Manfred E. Fritsche
De laatste en enige herinnering aan de spoorwegen in IJsland. Dit is één van de locomotieven die toentertijd gebruikt werden. – ©Manfred E. Fritsche

Nicaragua

De geschiedenis van de spoorwegen in Nicaragua begint rond 1860. Men begon met de bouw, zodat in 1882 de eerste spoorlijn tussen Granada en Managua geopend kon worden. In de jaren daarna werden er meer trajecten aangelegd, zo werd ook de haven verbonden en kon er veel meer binnen het land zelf vervoerd worden. Er werden daarnaast ook vele trajecten aangelegd om hout en bananen te vervoeren, wat de twee grootste exportproducten zijn van het land. Rond 1960 raakte vele trajecten in verval en na de aardbeving in 1972 kon er veel niet meer gebruikt worden. Men bouwde toen een speciale route, zodat er toch nog iets vervoerd kon worden. Vanuit de regering kwamen er steeds meer subsidies, maar het passagiersvervoer lag bijna stil. Vanaf 1982 konden er een aantal trajecten niet meer gebruikt worden vanwege hevige overstromingen. Uiteindelijk werd in 1993 alles stilgelegd en gesloopt, op één traject na. Het 6km lange traject van Chichigalpa naar Ing. S. Antonio werd pas in 2001 stilgelegd. Sindsdien rijdt er in Nicaragua geen enkele trein meer en is alles in verval geraakt.

Palestina

Hoe groot het ooit geweest is, hoe klein het tegenwoordig is. Ook dit land heeft zijn spoorweg verleden. Voornamelijk de Britten hebben dit geëxploiteerd ten tijde van het mandaatgebied Palestina. Vanaf het jaar 1892 werd de eerste spoorweg aangelegd op initiatief van een zakenman uit Jeruzalem, maar het werd geheel bekostigd door de Fransen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd dit spoorwegbedrijf gezien als vijandig en volledig genationaliseerd door de Ottomanen. In 1920, nadat de Britten het uitriepen tot mandaatgebied, werd het bedrijf the Palestine Railways opgericht. Dit bedrijf bestond tot 1948. De spoorwegen in Palestina hebben altijd veel te lijden gehad onder burgeroorlogen en opstanden en was vaak doelwit van sabotages. Het jaar 1938 was dan ook een dieptepunt. In dit jaar werden er ruim 700 aanslagen op de spoorwegen gepleegd. Na de Tweede Wereldoorlog was het alsnog een doelwit, voornamelijk vanuit de Joodse kant. Hierdoor kon met alleen nog maar overdag met de trein reizen. Uiteindelijk besloot men het bedrijf in 1948 failliet te verklaren, maar doordat Israël onafhankelijk werd, gingen de spoorwegen op in the Israël Railways.

Eén van de laatste foto's gemaakt in Palestina. Vlak erna zouden de spoorwegen opgeheven worden.
Eén van de laatste foto’s gemaakt in Palestina. Vlak erna zouden de spoorwegen opgeheven worden.

UITGELICHTE AFBEELDING IS GEMAAKT DOOR LHOON

Nick (32) heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Comments

  1. Bart Beantwoorden

    Palestina? Tellen fictieve landen ook mee? Ik heb vernomen dat er in Narnia ook geen spoor meer ligt.

    • Nick van Rookhuijzen Beantwoorden

      Palestina is officieel een land, vandaar dat het meegerekend wordt in dit artikel. Voor meer info over het ‘land’ Palestina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Palestina_%28staat%29 … En heeft Narnia ook geen spoor? :0 Dat is nieuw voor ons! Ik dacht dat de leeuw altijd met de trein ging!

      • Tikva Beantwoorden

        Wikipedia als bron gebruiken?? LOL Palestina geen officieel land hoor en daar kan ik je ook wel links van geven.

        • Nick van Rookhuijzen Beantwoorden

          Het hangt er vanaf waar je staat. Palestina bestond al, voordat Israël überhaupt opgericht werd. Palestina is een semi-autonoom land. Het is alleen zo dat veel Westerse staten Palestina niet erkend hebben als land. Maar of Palestina nu wel of geen land is, daar gaat het hier niet om. Het gaat in zijn geheel om dit artikel niet om één land.

          • Kirsten Spooren

            Het is inderdaad maar net waar je staat. Alleen zoals Nick het zegt, is dit niet waar de post overgaat en ik zou het waarderen als we deze discussie hierbij laten.

            En ik (als journalist) vind Wikipedia misschien niet de meest betrouwbare bron, maar weliswaar een bron. Pagina’s worden gecontroleerd door een hoop mensen en als de pagina goed is, zie je dat er doorverwezen wordt naar andere bronnen (die dus de feiten van het Wikipedia artikel moeten versterken). Zelfs op de opleiding en door de APA bronvermeldingregels (waar door onderzoekers aangehouden wordt) mag Wikipedia als bron dienen 😉

  2. Kirsten | Travelaar.nl Beantwoorden

    Onvoorstelbaar idd dat er nog best veel landen zijn waar je niet met de trein kunt reizen! Tijdens onze reis door Azie maakten wij dit in twee landen mee. Nepal en Cambodja. Jammer, want treinreizen vind ik toch wel het leukste!

    • Nick van Rookhuijzen Beantwoorden

      Ja, is echt zonde! En zo zijn er wel meer landen. Helaas is er bij sommige landen weinig tot geen informatie over te vinden.

  3. Rob Beantwoorden

    Voor zover ik kan achterhalen zou Laos ook in dit rijtje horen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.