Tachtig jaar oude stoomlocomotieven! Ja, dat is heel bijzonder, maar komt nog vaak voor op het spoor. Voornamelijk als museum treinen of afgehuurd voor bepaalde evenementen. Het meedraaien in een dienstregeling komt eigenlijk niet meer voor. Althans, dat dachten wij. In Bosnië blijkt het de normaalste zaak van de wereld te zijn.
Bij het transport van kolen nabij een kolenmijn in Bosnië blijken er in totaal nog vijf van deze stoomlocomotieven in gebruik te zijn. Twee rijden mee in de dienstregeling met betrekking tot het transport van kolen. Eén locomotief dient als reserve en de andere twee ondergaan klein of groot onderhoud. Op deze manier blijven alle locomotieven in goede conditie.
Waar komen deze locomotieven dan vandaan?
Deze locomotieven worden ook wel Kriegslokomotive of Kriegslok genoemd. Dit is Duits voor oorloglocomotief. We gaan dus een stuk terug in de tijd en wel richting de tweede wereldoorlog. Vanaf 1942 werden deze locomotieven op hoog tempo op verschillende plekken in het Duitse rijk gebouwd, zo werden er ook onderdelen gemaakt bij concentratiekampen als Auschwitz. Door de oorlog was er een grote vraag naar locomotieven en dit model was speciaal ontwikkeld voor het transport van wapens, materiaal, maar ook troepen. Na de oorlog bleven veel van deze locomotieven staan in de landen die Hitler ooit veroverd had, zo ook in het toenmalige Joegoslavië. Nadat steeds meer landen de onafhankelijkheid uitriepen, waaronder Bosnië en Herzegovina, bleven veel locomotieven staan waar ze waren. Zo stonden deze vijf locomotieven in Bosnië en Herzegovina, nadat het land onafhankelijk werd. Tot op de dag van vandaag rijden deze treinen nog steeds en ondanks dat er plannen tot vervanging zijn, komt er niks van terecht door geldtekort.
Filmpje over deze laatste kriegsloks
Uitgelichte foto: ©Manfred Kopka CC BY-SA 4.0