In de Franse Alpen, in de regio Haute-Savoie om precies te zijn, kan je Tramway du Mont-Blanc (TMB) tegenkomen. Dit is een metersporige tandradbaan die je naar het hoogste treinstation van Frankrijk, wat op 2372 meter hoogte ligt, kan brengen.
Aiguille du Goûter
De spoorlijn begint in het plaatsje La Fayet wat op een hoogte van 507 meter ligt. Vanuit hier rijdt de trein naar het eindstation Nid d’Aigle op 2372 meter hoogte. Dit station ligt bij de glacier de Bionnassay en voordat het dit station bereikt heeft het nog een aantal tussenstops tijdens de klim en/of daling. Echter was het oorspronkelijke plan om de trein nog veel hoger te laten rijden, namelijk naar de Aigulle du Goûter, wat op een hoogte van 3863 meter hoogte ligt. Echter is dit doel nooit bereikt. Dit had mede te maken met het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, financiële problemen en technische problemen.
Ontwikkelingen
In 1904 begon men met de bouw van deze spoorlijn. Al in 1907, ruim 3 jaar later, werd het eerste deel tot Col de Voza (1653 meter) al in gebruik genomen. De bouw vorderde snel, 4 jaar later werd Bellevue (1800 meter) bereikt. Vanaf 1912 was de gehele spoorlijn tot aan Nid d’Aigle in gebruik. Vanaf 1923 werd de spoorlijn ook in de winter in gebruik genomen en rond 1955 werd de gehele spoorlijn geëlektrificeerd.
Ander eindpunt
In het jaar 2010 werd besloten om niet meer door te rijden naar Nid d’Aigle. Mont-Lachat werd het nieuwe eindpunt van de Tramway du Mont-Blanc. Dit heeft te maken met de gletsjer en het meer dat langs het laatste deel van de route ligt. Een groep onderzoekers had ontdekt dat er een gletsjermeer onder de dicht bijzijnde gletsjer druk aan het opbouwen was. Deze stond op het punt van exploderen. Ruim 118 jaar eerder was er al eerder een meer geëxplodeerd bij dezelfde gletsjer wat toen 175 mensenlevens gekost heeft. Om dat te voorkomen heeft men gaten geboord in de gletsjer om het water er uit te laten stromen en de druk te verlagen. Het is op dit moment onduidelijk of Nid d’Aigle en omgeving weer bereikbaar is.
Uitgelichte foto: ©Florian Pépellin CC BY-SA 4.0