Terug in de tijd… Manchester Mayfield Railway Station

In 1910 werd het Manchester Mayfield Railway Station geopend door de toenmalige LNWR, the London and North Western Railway. Het werd gebouwd naast het al bestaande Manchester Piccadilly Station (toen het Manchester London Road station.

Hulpstation

Het Manchester Mayfield Railway Station heeft niet lang mogen bestaan. In de 50 jaar dat het puur diende als ‘hulpstation’ voor het naastgelegen Manchester Piccadilly Station. Door de toename van treinverkeer kon het Piccadilly station het aantal passagiers en treinverkeer niet meer aan en moest er een oplossing gezocht worden. Eerst werd er gekeken naar een kleiner station langs het traject dat richting Piccadilly Station liep, maar uiteindelijk koos men voor het Manchester Mayfield Railway Station. Het station werd niet heel groot, maar was groot genoeg om bij te springen. Het bestond uit 4 perrons en was via een loopbrug verbonden met het naastgelegen Piccadilly Station.

Sluiting

Na 50 jaar werd Manchester Mayfield Railway Station in 1960 gesloten voor passagiers. Dit had mede te maken doordat het achterliep in het moderniseren en de elektrificatie in vergelijking met het Piccadilly Station, wat tussen 1950 en 1960 compleet gemoderniseerd werd. Dit zorgde er ook voor dat Piccadilly het treinverkeer weer geheel aankon en het Manchester Mayfield niet meer nodig was. Dit station werd omgebouwd tot goederenstation en deed dienst tot 1986. Het station werd in dat jaar geheel gesloten en 3 jaar later werd de rails al verwijderd. Het stationsgebouw is nog een paar keer gebruikt door ondernemingen, maar staat nu helemaal leeg.

Foto’s: ©phild – CC BY-SA 2.0

Toekomst

In 2000 is er onderzocht wat er mogelijk was om de capaciteit van het Piccadilly Station te vergroten. Onder de opties bestond ook het in ere herstellen van het Manchester Mayfield Railway Station als mogelijkheid. Echter is dit, samen met mogelijke uitbreidingen aan het Piccadilly Station, helaas niet mogelijk. Dit ligt niet aan de stations zelf, maar aan het uitbreiden van de rails naar beide stations en het verbreden van viaducten wat veel geld gaat kosten. Zo zijn er naderhand nog meer voorstellen geweest mbt een bestemming voor het Manchester Mayfield Station, maar niks is er door gekomen. Uiteindelijk zal het nu gesloopt gaan worden en gaat het plaatsmaken voor woningen.

Overblijfselen van het dak van de perrons in 2020 – ©Rcsprinter123 – CC BY 3.0

Uitgelichte foto: ©Rcsprinter123 CC BY 3.0

Meer terug in de tijd artikelen? Klik hier voor meer!

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.