De mooie stad Limoges kent een enorme lange geschiedenis en ook het treinverkeer hoort daar in de laatste 150 jaar bij. Op dit moment telt de stad twee stations, Limoges-Bénédictins en Limoges-Montjovis. Beide zijn voor 1900 gebouwd en heb een aanzienlijke invloed gehad op de ontwikkeling van de stad. Het grootste, maar ook het belangrijkste station van de stad is Limoges-Bénédictins.
Het huidige station en stationsgebouw staan sinds 1929 op deze plek. Zij vervingen het station dat sinds 1860 op deze plek stond. Het eerste station, gebouwd in 1856, was geheel van hout. Je kan je voorstellen dat dat niet lang stand hield. Na vier jaar werd er een stenen stationsgebouw neergezet en deze werd pas 79 jaar later vervangen.
tekst gaat verder onder de foto >>>
Een monument historique
In 1918, tien dagen na de beëindiging van de eerste wereldoorlog, werd er besloten dat er een nieuw stationsgebouw nodig was. Het heeft uiteindelijk nog ruim elf jaar geduurd voordat in 1929 het nieuwe en huidige stationsgebouw werd geopend. Het huidige gebouw is over tien spoorlijnen en perrons heen gebouwd, met in het midden een grote glazen koepel boven op de stationshal. Sinds de bouw heeft het station de tweede wereldoorlog net aan overleefd, daar er een bombardement plaats heeft gevonden op het rangeerterrein naast het station. Ook staat het sinds 1975 op de lijst van historische monumenten en is de stationshal en koepel in 1979 grondig gerestaureerd. In 1998 ging de koepel verloren door een enorme brand. Dit maakte zoveel indruk op de bevolking dat door donaties de koepel weer in originele staat is opgebouwd.
Tekst gaat verder onder de foto >>>
Saint-Martial Abdij en een schuilkelder
Het station draagt een bijzondere naam en niet alleen de stadsnaam (wat vaak voorkomt in Frankrijk). De naam Limoges-Bénédictins zegt het deels al, want Bénédictins staat voor Benedictijnen. Vlakbij de plek van het station stond ooit een groot Benedictijnen klooster, de Saint-Martial Abdij. Ondanks dat deze ten tijde van de Franse Revolutie gesloten werd (en mogelijk afgebroken of vernietigd), blijft het in herinnering door de naam van het station.
Ook heeft het station nog een speciale ondergrondse kelder, dat ten tijde van de tweede wereldoorlog door de Duitsers werd gebruikt als schuilkelder. De tekst naar de ingang staat er nog steeds, ‘nur für Wehrmacht’. Dit houdt in dat de schuilkelder alleen voor de Duitse Wehrmacht beschikbaar was.
Uitgelichte foto: ©Steve Knight – CC BY 2.0