Terug in de tijd…Denver Union Station

Het eerste station in Denver werd geopend in 1868 en zorgde ervoor dat het treinreizen een nieuwe manier van reizen werd. In 1875 waren er al 4 verschillende stations in Denver die toebehoorden aan 4 verschillende treinmaatschappijen. Dit zorgde voor veel verwarring en irritaties bij de passagiers, want overstappen was niet zo makkelijk. Uiteindelijk stelde de treinmaatschappij ‘Union Pacific Railroad’ aan de andere maatschappijen voor om een groot station te bouwen waar alle treinen van de betreffende maatschappijen konden vertrekken en binnenkomen. Zo startte men in 1880 met de bouw van het nieuwe station van Denver, namelijk Denver Union Station.

Denver Union Station

Nadat in 1880 de vier grote treinmaatschappijen hadden toegezegd om één centraal station te gaan gebruiken en er in 1881 een compleet mooi station stond, kreeg het treinreizen een enorme boost. Het aantal treinreizigers groeide met de dag en ook het aantal vertrekkende en binnenkomende treinen groeide langzaam door. Tot er in 1894 een brand uitbrak in het vrouwentoilet, dat een groot deel van het stationsgebouw zwaar beschadigde. Dit werd op dat moment vrij provisorisch gerepareerd, aangezien het station weer snel in gebruik moest worden genomen.

Mizpah Arch

Denver Union Station
Denver Union Station in 1907

In het jaar 1906 werd er een grote boog voor het station geplaatst, ook wel bekend als de Mizpah Arch. Deze boog moest een soort van drempel voorstellen bij het verlaten en binnenkomen van de stad Denver of het station. Aan beide kanten van deze boog stond het woord ‘Welcome’. Dit werd echter al snel aan de stadskant veranderd in het woord ‘Mizpah’, wat in het Hebreeuws een emotionele band tussen mensen aangeeft die weer van elkaar gescheiden gaan worden. Hiermee doelde men dan op het afscheid van reizigers die Denver gingen verlaten. In 1912 eindigde de overeenkomst tussen de grote treinmaatschappijen, maar dit zorgde ervoor dat er een nieuw verbond werd opgesteld. Dit keer met alle treinmaatschappijen die dienst deden in Denver. Hier kwam het plan om een deel van het stationsgebouw van Denver Union Station te slopen en een groter gebouw ervoor in de plaats te zetten. Het station zou op deze manier meer treinreizigers aankunnen. Het nieuwe stationsgebouw werd geopend in 1914 en was gebouwd in de Beaux-Arts stijl. Dit gebouw is tegenwoordig nog steeds het stationsgebouw van het huidige Denver Union Station.

Door het groeiende aantal treinreizigers vertrokken er in de jaren 20 en 30 ruim 80 treinen vanaf Denver Union Station. Ook zijn hier vele beroemdheden uitgestapt, waaronder Koningin Marie van Roemenië en de Amerikaanse presidenten Theodore Roosevelt, William Howard Taft en Franklin Delano Roosevelt. Door het snel groeiende aantal treinreizigers werd er in 1931 besloten om de Mizpah Arch te slopen. De boog was zo gebouwd en neergezet dat autoverkeer niet makkelijk bij het stationsgebouw kon komen, wat weer zorgde voor een kleine daling in reizigers.

Vliegveld wint van treinstation

Hoewel tijdens de Tweede Wereldoorlog het treinverkeer één van zijn hoogtepunten kende, veranderde dit drastisch toen de oorlog ten einde kwam. Door het gehele land daalde het aantal treinreizigers enorm en dat gebeurde ook bij Denver Union Station. Dit kwam mede door de groei van vliegtuigmaatschappijen en betere auto’s. In het jaar 1958 had het kleine vliegveld vlakbij Denver, Stapleton International Airport, meer reizigers dan het treinstation. Om toch nog te concurreren met het vliegveld werden er oranje borden op het stationsgebouw geplaatst om het reizen met de trein te promoten. Uiteindelijk bleef Amtrak als enige treinmaatschappij over in Denver en liet welgeteld 2 treinen per dag vertrekken, waaronder de California Zephyr. Sindsdien rijden er nog enkele speciale treinen vanaf het station, waaronder een skitrein en een rodeo trein en rijdt er een light rail vanaf het station sinds 2000 die een verbinding heeft met het vliegveld en andere delen van Denver.

 Denver Union Station
De Ski trein bij Denver Union Station

Ondanks dat het station geen grote schakel meer is voor treinreizen, gaat het toch een mooie toekomst tegemoet. Ondertussen heeft het station een gehele metamorfose ondergaan. De stationshal is tegenwoordig een plek met barretjes en er zit zelfs een klein hotel gevestigd in het station. De oude stationshal wordt nu ook wel Denver’s Living Room genoemd.

 

 

Nick (32) heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.