Terug in de tijd… Birkenhead Woodside Railway Station

In 1878 werd het mooie en grote Birkenhead Woodside Railway Station geopend en niet zonder reden. De stad Birkenhead was zo enorm aan het groeien, dat het eerder gebouwde station de drukte niet meer aan kon.

Birkenhead Woodside Railway Station

De opening van het nieuwe Birkenhead Woodside Railway Station gebeurde op 31 maart 1878. Op deze zelfde datum werd het eerdere station van Birkenhead, het Birkenhead Monks Ferry railway station gesloten voor passagiersvervoer. Dit station bestond al sinds 1838 en was te klein geworden. Het zou zich nu alleen gaan richten op het transport van kolen en andere goederen. Het nieuwe station was een imposant gebouwd met 5 korte maar brede perrons die door 2 grote overkoepelende daken werden bedekt. Daarnaast werd het station verder inlands gebouwd dan de bedoeling was. Mede hierdoor was het station erg krap en is perron 1 maar 164m lang. Treinen langer dan deze lengte waren niet toegestaan, ook vanwege de vele wissels die vlak bij perron 1 lagen.

Het Birkenhead Woodside Railway Station in model opgebouwd – ©Rodhullandemu – CC BY-SA 4.0

The wrong way round

Het station stond bij de lokale reizigers bekend onder de naam ’the wrong way round’. Nee, dit had niks te maken met hoe het gebouw geplaatst was, maar hoe men het gebouw begon te gebruiken. Het station had 2 ingangen, één voor de goederen en één voor de passagiers. Wat er nu gebeurde is dat de passagiers door de achteringang naar binnen kwamen en de goederen door de hoofdingang. Dit had natuurlijk andersom moeten zijn en het is nooit veranderd, het zorgde wel voor een grappige naam voor het station. Het is uiteraard wel jammer, want veel passagiers hebben hierdoor nooit de prachtige grote hal van het station kunnen bewonderen.

Sluiting van het station

In 1963 kwam men met de Beeching Report. Dit hield in dat men de spoorwegen in Engeland efficiënter wilden maken en daar hoorde het aanpassen van spoorlijnen bij. Zo werd besloten dat er meerdere stations aan de Merseyside Mainline moesten sluiten. Naast Liverpool Exchange, Liverpool Central High Level, moest ook het Birkenhead Woodside Railway Station de deuren sluiten. Dit duurde uiteindelijk tot 1967 voordat de sluiting echt gebeurde. Tegenwoordig is een groot deel van het voormalige station een parkeerplaats en zijn delen van het stationsgebouw gebruikt in andere gebouwen. Zo leeft het toch nog een beetje voort.

Een deel van de oude muur van het station en de brug voor de spoorlijn – ©Nigel Thompson – CC BY-SA 2.0

Geïnteresseerd in meer Terug in de tijd artikelen? klik hier voor het overzicht!

Uitgelichte foto: ©Ben Brooksbank – CC BY-SA 2.0

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.