Terug in de tijd… Broad Street Railway Station, Londen

Na een ruim 120-jarig bestaan kwam er in 1986 toch het moment dat het Broad Street Railway station moest sluiten. Ondanks de goede locatie in de stad Londen, verminderde het aantal passagiers elk jaar. Dit was, naast het omleggen van de hoofdlijn één van de redenen achter het compleet sluiten van het station.

Groter dan gepland

Het plan voor het bouwen van het Broad Street Railway station werd voorgesteld door de North London Railway (NLR). Een kleine maatschappij dat de focus vooral op het vervoer van vracht had tussen de havens van Londen en de stad. Echter zag het grotere London and North Western Railway hier een mooie buitenkans. Door het steunen van de NLR en de bouw van het station, konden ook zij op deze manier een in de stad gelegen vrachtdepot hebben. Daarbij kwam ook het transport voor passagiers in beeld voor beide maatschappijen. De bouw kostte uiteindelijk ruim 1,2 miljoen pond (ruim 115 miljoen pond in deze tijd) en het kreeg maar liefst 7 perrons. Hierdoor werd het station groter dan gepland, maar vanaf de dag dat het geopend was het een groot succes.

Broad Street Railway Station – ©Elmar Eye CC0

Uitbreidingen

Vanaf de opening van het station was het een groot succes en het aantal transporten van zowel goederen als passagiers verdubbelde in zeer korte tijd. Mede hierdoor werd er een 4e aanloop spoor toegevoegd en kwamen er in de jaren daarna een 8e en een 9e perron bij. Het Broad Street Railway station werd het op drie na drukste station van Londen, alleen het Liverpool Street Station (wat er naast lag) en het Victoria station waren drukker. De piek in drukte lag vooral in het begin van de 20e eeuw, dit had ook te maken met de extra treinmaatschappijen wat dit station begonnen te gebruiken voor hun routes. Echter nam Liverpool Street Station geleidelijk al het vervoer over, wat het einde betekende voor het station.

Verval en sluiting

Nadat rond 1910 het tramvervoer, busvervoer en metrovervoer toenam, werd het gebruik van het station steeds minder. In 1913 bedroeg het aantal passagiers nog maar 44,9% vergeleken met het aantal in 1900. Dit werd in de loop van de jaren alleen maar minder. Ook werkte de Eerste Wereldoorlog niet mee, daar het station werd getroffen door een aanval van Duitse zeppelins. Tussen 1921 en 1925 werd het station geheel geëlektrificeerd, wat zorgde voor een kleine opleving in passagiers. Echter bleef het aantal gebruikers zorgwekkend laag, daar ook meerdere lijnen gesloten werden of verplaatst werden naar het Liverpool Street Station. Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakte het station zwaar beschadigd. Uiteindelijk werd het stationsgebouw geheel gesloten in 1956 en werd het vrachtvervoer per 1960 beëindigd. Door de jaren heen raakte het station en de gebouwen er om heen in verval. Uiteindelijk werd er in de jaren 80 besloten het Broad Street Railway station te sluiten en het gebied te herontwikkelen.

Zicht op het Broad Street Railway Station rond 1970 – ©Elmar Eye C00

Uitgelichte foto: ©Phil Richards – CC BY-SA 2.0

Geïnteresseerd in meer terug in de tijd artikelen? Klik hier voor meer…!

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.