Discussie: ‘De nachttrein is niet meer van deze tijd’

Het is je als treinreiziger vast niet ontgaan. De Deutsche Bahn schaft dit najaar de helft van de internationale nachtverbindingen af. Dit betekent dat bijna heel Noord en Oost-Europa niet meer met de nachttrein te bereiken is. Ook zullen er steeds meer nachttreinen op de schop gaan. Vorige week laaide er een discussie op. Is de nachttrein nog wel van deze tijd of eerder een museumstuk?

Nachttrein

Zowel de NOS als de Telegraaf schreven erover. Is de nachttrein aan het uitsterven? De meningen lijken er over verdeeld. Peter-Paul de Winter van het Spoorwegmuseum is er van overtuigd dit het definitieve einde is van de nachttrein en dat het een manier van luxe-reizen wordt. Puur voor de nostalgie. Volgens Arriën Kruyt van de reizigersvereniging Rovers is dit nog niet het geval. “Zo’n nachttrein heeft ook iets ontspannends, zeker als je het vergelijkt met de hectiek in de luchtvaart. Daarbij komt dat vliegtickets voordelig zijn doordat de kerosine kunstmatig goedkoop wordt gehouden en er nauwelijks landingsrechten worden betaald.” Aldus Arriën Kruyt tegen de NOS.

Minder treinreizen

Dit jaar stonden er voor ons heel wat treinreizen op de planning, maar dit aantal is drastisch gedaald door het afschaffen van een aantal nachtverbindingen. Als makers van een online magazine over treinreizen, vinden wij dit natuurlijk erg jammer. Vanuit Nederland kunnen wij nu niet meer met de nachttrein naar het Oosten van Europa reizen en dit terwijl de nachttrein zo ideaal kan zijn. Je stapt in, eet, slaapt en je stapt weer uit. Zo ben je niet een hele dag kwijt aan het reizen en kom je in de ochtend vroeg aan op je bestemming. Ook is de nachttrein ideaal qua bagage (je kan veel meer meenemen) en voor mij persoonlijk levert het veel minder stress op dan het vliegtuig. Ik denk ook dat mensen met familie of vrienden in het buitenland de nachttrein behoorlijk gaan missen (zeker qua bagage en het meenemen van drank en voedsel) en een nachttrein was ook wel fijn voor actieve fietsers die naar het buitenland wilden.

Toch snap ik ook wel waarom de heer de Winter van het Spoorwegmuseum denkt dat het meer nostalgie is. Het is een avontuurlijke manier van reizen en bij het reizen met de trein gaat het toch voor een groot deel om de reis zelf en in mindere maten om de bestemming. Een nachttrein is niet goedkoper dan het vliegtuig en ook zijn de treinen (vooral richting Oost-Europa) slecht onderhouden, oud en stoffig. Heel comfortabel is het niet om met zes personen in een hete coupé te slapen en je daarna niet te kunnen douchen. Dus kiezen we voor de luxere reizen (je betaalt immers toch voor de reis aangezien het niet goedkoper is dan het vliegtuig) en gaan we voor luxe coupés om dat gevoel te krijgen van de Oriënt-Express.

Het is dus erg dubbel. Aan de ene kant is het gemak van de nachttrein voor mij altijd een reden geweest om de trein te pakken, maar het is niet alleen het gemak maar ook de nostalgie. Is de nachttrein dus nog wel nodig of is het overbodig?

Wat vind jij? Discussieer mee op Reizen met de trein, Facebook of Twitter

Kirsten (29) is verslaafd aan reizen. Zodra ze in Nederland is, begint het alweer te kriebelen. De trein is haar favoriete vervoersmiddel, vol avontuur en romantiek. Nog op de bucket list: een reis met de Oriënt-Express.

Comments

  1. Kirsten | Travelaar.nl Beantwoorden

    Ik zou het echt doodzonde vinden als de nachttrein helemaal wegvalt.. Een super mooie manier van reizen vind ik het! Een hele beleving opzich 🙂

  2. Edo Beantwoorden

    6 personen in een coupe is wel meteen de goedkoopste vorm, namelijk een ligwagen coupe.Als je een plaats in een slaapwagen neemt zit je maar met max 2 a 3 personen in een coupe b.v en is het bedcomfort ook hoger..
    Ben zelf in 2010 per trein en boor van Hoorn via Rusland en Japan naar Zuid Korea gereist was een epic journey.Dat is inderdaad reizen om het reizen. maar zeker bij reizen waar je maar 1 nacht in de trein doorbrengt is er zeker plaats voor de nachttrein in de toekomst.Maar goede marketing is wel belangrijk. Immers onbekend maakt onbemind!

    • Kirsten Spooren Beantwoorden

      Mee eens!

      Alleen betaal je voor een slaapwagen coupé meteen wel een stuk meer en dan is het vliegtuig dus goedkoper. Daardoor wordt het een luxe manier van reizen, om de reis zelf dus.

      En qua marketing klopt ook helemaal. Dat kan veel beter.

  3. Esther Beantwoorden

    Een paar jaar geleden ben ik met de nachttrein naar München gegaan. Op zich ging het helemaal prima, maar ik vond het toch niet zo comfortabel (op de terugweg werd het licht pas om half 3 uitgedaan!) en als ik naar de prijzen kijken kan ik, soms voor dezelfde prijs of minder, met het vliegtuig. Aan de andere kant, richting wintersport zou het best een uitkomst zijn.

    • Kirsten Spooren Beantwoorden

      Klopt. Om een nachttrein pas echt comfortabel te maken, kan je er dus voor kiezen om een duurdere coupé te nemen. Maar daardoor is de trein dus geen goedkope manier om van A naar B te reizen en gaat het dus om de reis zelf.

      Met de Alpen Expres richting de wintersport gaan is zeker een aanrader! Veel makkelijker met ski’s. Mocht je ooit nog tips nodig hebben, ik heb er gewerkt haha 😉

  4. Bianca Beantwoorden

    Ik vind dat ie moet blijven! Heb er nog nooit mee gereisd, maar mijn vader wel en die kan daar zulke mooie verhalen over vertellen!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.