Voor de bouw van dit station gaan we helemaal terug naar het jaar 1862. Spanje is sinds een aantal jaar druk bezig om spoorwegen aan te leggen door het hele land en de spoorwegmaatschappij van Madrid naar Zaragoza en Alicante (MZA) is daar een groot onderdeel van. Zo ook met het station Murcia de Carmen voor de stad Murcia.
Spoorlijn zonder station
In het jaar 1862 werd er hard gewerkt aan de spoorlijn en het station van Murcia. De spoorlijn was nog niet geheel af en aangelegd of de toenmalige koningin Isabella ll maakte een treinrit over het traject tussen Cartagena en Murcia. Daar er ook nog helemaal geen station was, werd er een tijdelijk gebouw neergezet. Dit gebouw zou tijdelijk dienstdoen totdat het nieuwe station geheel afgebouwd zou zijn. Echter kwam er voor dit gebouw in 1863 een verbeterd stationsgebouw in de plaats. Dit was echter ook een tijdelijk station, daar er pas in september 1863 werd begonnen met het daadwerkelijke station wat er nu nog steeds staat. Echter werd in februari al wel de spoorlijn officieel geopend en was Cartagena met Murcia per spoor verbonden.
Groter en groter
Het nieuwe stationsgebouw werd uiteindelijk voltooid in 1864. Daarna werd gelijk begonnen met het uitbreiden van het emplacement en werden er meerdere opslaghuizen en goederenperrons aangelegd. Vanaf 1864 werden er ook meerdere nieuwe lijnen geopend waardoor het een enorme groei in passagiers- en goederenvervoer kreeg. Het station was nog steeds in handen van het MZA en kende zijn hoogtij dagen begin 1900. In 1910 werd er een metalen koepel over de perrons gebouwd, met uitbreiding van meer perrons. In 1941 werden alle spoorlijnen in Spanje genationaliseerd en kwam het onder één maatschappij terecht, de RENFE. Dit werd ook gedaan met alle treinstations, waaronder station Murcia del Carmen. Tegenwoordig is het RENFE die het treinverkeer regelt en Adif de eigenaar van de spoorwegen en alle stations.
Hogesnelheidstrein
In 2009 werd er gespeeld met de plannen om Murcia te verbinden met de hogesnelheidstrein. Daar men het huidige station Murcia del Carmen niet geschikt vond voor deze treinen, werd er gekeken naar een geheel nieuw station. Deze zou dan ondergronds worden gebouwd met een enorme lange tunnel. Echter werden de kosten zo hoog, dat men moest af zien van deze mogelijkheid. Er werd een tijdelijk station gebouwd, maar in 2016 werd toch besloten dat de hogesnelheidstrein naar dit station zou gaan. In 2017 begon men met de bouw van geluidsmuren en niet veel later reed de eerste hogesnelheidstrein vanuit Madrid naar Murcia.
Uitgelichte foto: ©Gregorico – CC BY-SA 3.0