Men deed ruim 25 jaar over de bouw van het huidige Milano Centrale. Het kwam ter vervanging van een eerder station, maar werd ook op een compleet andere plek gebouwd. Een station met een lange geschiedenis.
Het eerste station Milano Centrale werd geopend in het jaar 1864 en was ontworpen door de Franse architect Louis-Jules Bouchot. De bouwstijl was dan ook voornamelijk gebaseerd op de typische Parijse bouwstijl. Het station werd gebouwd ter vervanging van twee eerder geopende stations. Dit station zou namelijk door alle spoorlijnen gebruikt worden en op deze manier hoefde men niet Milaan te doorkruisen om van het één naar het andere station te reizen. Het station bleef tot 1931 geopend, waarna het gesloopt werd. Op de plek van dat station bevind zich nu het Piazza della Repubblica. Van het oude station is niks meer terug te vinden.
Ondanks dat het oude station in 1931 pas werd gesloten, werd in 1906 door koning Victor Emmanuel al de eerste steen gelegd van het nieuwe station. Het was een vreemde aangelegenheid, want er waren nog geen concrete bouwplannen, laat staan dat er ontwerpen waren. Uiteindelijk werd er in 1912 een wedstrijd gewonnen door de architect Ulisse Stacchini. Het station was gebasseerd op het Union Station in Washington in de Verenigde Staten. Na die wedstrijd begon men pas echt met de bouw van het station.
Helaas zat Italië tijdens de Eerste Wereldoorlog in een economische crisis waardoor de bouw erg langzaam ging. Daarnaast werden de bouwplannen elke keer veranderd en uitgebreid. Dit gebeurde vooral toen Benito Mussolini aan de macht kwam als premier van Italië. Mussolini wilde dat het nieuwe Milano Centrale een machtsvertoon werd van het nieuwe fascistische regime van Italië. De veranderingen vonden voornamelijk plaats bij de perrons en de overkoepeling. Men ging verder met de bouw in 1925 en het station werd in 1931 officieel geopend.
De koepel die over alle 24 perrons heen hangt is ruim 200 meter wijd en heeft een hoogte van 72 meter. Tijdens de opening in 1931 was het de hoogste koepel van zijn tijd. Het station verwerkt tegenwoordig ruim 120 miljoen treinreizigers per jaar, wat uitkomt op ruim 330000 treinreiziger per dag. Het station heeft door de vele wijzigingen tijdens de bouw geen officiële bouwstijl, maar er zijn grote delen die in de Art Deco of Liberty stijl gebouwd zijn en men verwijst dan voornamelijk naar die bouwstijlen. In 2005 is men begonnen met een grote renovatie aan het station, waarbij voornamelijk gelet wordt op de historische delen van het station. Daarnaast wordt het ook sterk gemoderniseerd.
Uitgelichte foto is van: ©Dzhingarov