Terug in de tijd: Liverpool Lime Street Railway Station, Engeland

Het treinstation Liverpool Lime Street is één van de drie stations in de stad Liverpool. Het station is het grootste station van de stad Liverpool en al ruim 180 jaar oud. Voor het begin van de bouw gaan we terug naar het jaar 1833, toen het er nog anders uitzag dan tegenwoordig.

Edge Hill

Het eerste oorspronkelijke station van Liverpool was gelegen bij Edge Hill, één van de districten van de stad Liverpool. Echter was er in 1830 behoefte aan een groter station, dat ook meer bij het centrum van de stad lag. Voor het ontwerp werd gekozen voor een kopstation dat gebouwd zou worden onder aan de heuvel van Edge Hill. Men startte in 1833 met de bouw van Liverpool Lime Street. Voor de bouw van het nieuwe station werden er speciale tunnels aangelegd en 2 spoorlijnen vanaf Edge Hill. Via deze spoorlijnen moest het bouw materiaal aangevoerd worden voor het nieuwe station. Er werden in totaal 6 perrons en aangrenzende sporen aangelegd en in het jaar 1835 werd het station officieel geopend. Het werd echter pas in 1836 in zijn geheel afgebouwd.

Remmen met de hand

Tot het jaar 1870 kwamen er zelden locomotieven in het station Liverpool Lime Street, dit had te maken met de steile helling richting Edge Hill. De locomotieven waren op dat moment nog niet sterk genoeg om de helling op te komen, dus daar had men wat op gevonden. Bij Edge Hill werden de wagons van de locomotief losgekoppeld en kregen een klein zetje om de helling af te rollen. Het remmen gebeurde vanuit één van de rijtuigen waar de conducteur stond. Om de rijtuigen na het uit- en instappen van de passagiers weer omhoog te krijgen, werd er gebruik gemaakt van een lier. De rijtuigen werden de helling opgetrokken tot aan Edge Hill en weer aan de locomotief gekoppeld. Na 1870 verdween deze tactiek, aangezien de locomotieven toen sterker waren, dan de eerste varianten.

Liverpool Lime Street Railway Station

Door de jaren heen groeide het treinverkeer enorm en men besloot om het station te overdekken. Er werd gekozen voor een koepel van ijzer en glas en het zou alle sporen overkoepelen. Ondertussen werden er ook extra sporen en perrons aangelegd, deze waren alleen een stuk langer dan de eerdere perrons 1 t/m 6. Dit kwam doordat de treinen langere afstanden aanlegden, naar bijv. Londen, en hierdoor waren de treinen ook langer. Zo ontstond er tussen spoor 8 en 9 een breed stuk voor taxi’s. Op deze manier konden passagiers zich snel naar het perron bewegen, zonder eerst één van de steile trappen op te moeten lopen. Deze plek staat tegenwoordig vol met gebouwen voor de reizigers waaronder een lounge en wat winkels. Het taxipunt werd verplaatst naar een andere plek binnen het station. In 1871 werd er een hotel aan het station gebouwd, het North Western Hotel, echter is dit tegenwoordig geen hotel meer. Nu wonen er voornamelijk studenten van de universiteit in Liverpool. Tegenwoordig wordt het station steeds moderner en de stad is ook aan te raden voor een dagbezoek. Je koffers/tassen kan je makkelijk kwijt op het station.

Uitgelichte afbeelding: ©Tony Hisgett

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!