Terug in de tijd…Eisenach Hauptbahnhof

Eisenach was begin 19e eeuw een kleine stad, vlakbij het kasteel Wartburg. Het had buiten de geasfalteerde wegen en zandweggetjes geen andere verbinding met andere dorpen en steden in de omgeving. Gelukkig kwam hier vlak na 1840 verandering in. Er kwam een treinstation bij de stad en vanaf 1840 heeft Eisenach Hauptbahnhof dan ook veel meegemaakt.

Het begin van de spoorwegen in Thüringen ontstond na een overeenkomst die op 20 december 1841 werd ondertekend door het Koninkrijk Pruisen en de hertogdommen van Saksen-Weimar-Eisenach en Saksen-Coburg-Gotha. De eerste spoorlijn werd gelegd tussen Eisenach en Meiningen en zorgde ervoor dat Eisenach een station zou gaan krijgen. Dit station kwam echter pas rond 1847 toen de tweede spoorlijn tussen Eisenach en Erfurt geopend werd. Het station werd gebouwd vlakbij de kruising van belangrijkste wegen uit die tijd. Twee jaar later werden de spoorlijnen verder uitgebreid tot aan Härschel en uiteindelijk in 1849 tot aan Gerstungen. De laatste verbinding zorgde ervoor dat er een connectie ontstond met een andere spoorwegmaatschappij en dit zorgde weer voor extra reizigers. Er kwamen meer verbindingen bij, wat ervoor zorgde dat Eisenach een knooppunt werd in de spoorwegen in dat gebied. Het vervoer van reizigers steeg echter zo hard, dat het stationsgebouw van Eisenach meerdere malen moest worden uitgebreid. Uiteindelijk werden het station en de spoorwegen in 1895 eigendom van de Pruisische Staatspoorwegen en in 1897 werd er een tramverbinding geopend.
IMG_7486

In 1900 begon men echter met drastische renoveringen en wijzigingen aan de spoorwegen in het gebied rond Eisenach Hbf. De spoorlijnen werden met zo’n 3 a 4 meter verhoogd en dit zorgde ervoor dat het stationsgebouw ook verbouwd moest gaan worden. Ook het terrein voor goederentreinen werd uitgebreid en zo werd in 1904 het nieuwe stationsgebouw geopend met daarbij een postkantoor. In de jaren die volgden werd het terrein steeds verder uitgebreid. Dit zorgde er voor dat in 1922 een draaischijf met locomotievenloods gebouwd werd. Uiteindelijk bleek in 1928 dat het stationsgebouw op sommige punten te klein was geworden. Zo werd het station weer uitgebreid met een een nieuw loket en werd het station beetje bij beetje groter.

Na de Tweede Wereldoorlog werd een groot deel van de spoorlijnen ontmanteld wegens het betalen van herstelbetalingen aan de Sovjet-Unie. Gelukkig begonnen er rond augustus 1945 weer een aantal treinen te rijden en zorgde voor een bloei van de stad Eisenach en omgeving. Rond het jaar 1950 werd het station weer uitgebreid en drastisch verbouwd. Het station kreeg een extra perron en er werden meer spoorlijnen aangelegd voor goederentransport. Door de jaren heen ontstonden er een aantal fabrieken in en rond Eisenach wat voor veel transport zorgde. Zo kwam er een einde aan het stoomlocomotieventijdperk in 1970 en werden delen van het oude station heringericht als kantoren. Maar ook het stationsgebouw onderging een metamorfose. Het kreeg een nieuwe stationshal en een aantal nieuwe gebouwen voor de diesel en elektrische locomotieven. In de stationshal zijn dan ook grote glas-in-lood ramen te vinden die de industrie van Eisenach uitbeelden. Door de jaren heen heeft het station veel meegemaakt, waaronder de Tweede Wereldoorlog, de Val van de Muur en de samenvoeging van de spoorwegen. Een gebouw met een lange geschiedenis dat we niet snel zullen vergeten.

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.