St. Pancras International
In het jaar 1868 werd het huidige St. Pancras geopend. Het station werd gebouwd in opdracht van het toenmalige Midland Railway. Midland Railway had geen eigen station in Londen en maakte gebruik van het King’s Cross station dat eigendom was van de Great Northern Railway. Toen het station in gebruik werd genomen stond het, met zijn 73 meter brede overkapping, bekend als het breedste station ter wereld. De overkapping werd ontworpen door William Barlow. Het stationsgebouw dat één geheel vormde met het Midland Grand Hotel werd in een grotendeelse neogotische stijl ontworpen door Gilbert Scott. Het hotel werd echter pas in 1873 in gebruik genomen, want het was bij de opening van het station nog niet afgebouwd. Het hotel werd bijna 60 jaar later weer gesloten, maar het is sinds 2011 weer in gebruik als hotel. Ditmaal wordt het uitgebaat door het Marriot. Een paar jaar voordat het hotel weer in gebruik werd genomen heeft het station een metamorfose ondergaan. Dit had te maken met de aansluiting op het hogesnelheidsnetwerk en de verbinding met Europa, namelijk de Eurostar. De overkapping werd in zijn geheel vervangen en er kwam een speciale zone voor de douane, waar reizigers die naar en van Europa reizen worden gecontroleerd.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog
St. Pancras speelde een belangrijke rol tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vanuit hier vertrokken er veel troepentransporten richting de kust of het front, maar ook werden vanuit dit station duizenden kinderen geëvacueerd naar het platteland van Groot-Britannië. Ondanks dat Londen veel gebombardeerd is, is het station er aardig goed vanaf gekomen. Het heeft in de nacht van 10 op 11 mei één treffer mogen incasseren. De bom viel door het dak heen op het perron bij spoor 2-3. De schade was niet groot, maar het station was wel 8 dagen dicht voor opruimwerkzaamheden. Perron 2-3 bleef tot juni 1941 dicht voor reparaties.
Eurostar
In het jaar 2007 begon de Eurostar te rijden op/van London St. Pancras International en niet meer vanaf London Waterloo. De eerste Eurostar treinen reden tussen Parijs en Londen. Later zijn er bestemmingen bijgekomen als Brussel, Avignon, Lille, Disneyland en de Franse Alpen. Sinds 2018 rijden de treinen ook naar Rotterdam en Amsterdam, wat er voor zorgt dat er een snellere verbinding is tussen Nederland en Groot-Britannië per trein.
St. Pancras en Londen zelf per trein willen ontdekken? Pak de Eurostar!