Terug in de tijd…Karlsruhe Hauptbahnhof

Op 1 april 1843 werd het eerste station van de stad Karlsruhe geopend. Dit station bevond zich op een andere locatie dan het huidige station, namelijk vlakbij de marktplatz in het centrum van Karlsruhe. Het bestond op dat moment uit 2 perrons en was bedoeld als doorgangsstation. Uiteindelijk veranderde dit omdat dit station een negatieve invloed had op de uitbreiding van de stad Karlsruhe.

Na de opening was er eigenlijk maar één spoorlijn die gebruik maakte van dit station en deze liep tussen Mannheim en Basel. Pas vanaf 1859 kwamen er meerdere spoorlijnen bij zoals richting Stuttgart, Palatinat, de Rijn spoorlijn en nog een aantal andere spoorlijnen. Al deze spoorlijnen waren verbonden met het kleine station in de stad. Het opkomende treinverkeer bracht vele passagiers naar de stad Karlsruhe. Doordat er teveel treinen af en aan reden en de spoorwegovergangen te vaak gesloten waren kon de stad Karlsruhe zich moeilijk uitbreiden. Op dat moment waren er al vele discussies gaande in het parlement om dit probleem op te lossen. Men dacht er eerst aan om de spoorweg te verhogen, zodat men tunnels onder het spoor kon maken. Uiteindelijk werd er in 1902 besloten om het station te verplaatsen. Men verhuisde de plek een kilometer naar het zuiden van de eerdere locatie.
IMG_5616Het nieuwe stationsgebouw, Karlsruhe hauptbahnhof, werd gebouwd vlakbij de Stadtgarten (waar je ook de Karlsruhe Zoo vindt) en de tuin van een oude kerk. Helaas werden hiervoor de op dat moment de oudste bomen uit de omgeving neergehaald. De perrons werden gebouwd op een verhoging met een loopgang onder de perrons door. De bouw begon in 1910 en het station werd geopend in de nacht van 22 op 23 oktober in 1913. Men begon met in totaal 10 perrons om al het treinverkeer aan te kunnen. Later is dit uitgebreid tot het huidige aantal van 16 perrons. Wel had de bouw een aanzienlijk effect op de andere spoorwegstations in Karlsruhe. Deze werden allemaal gesloten en de spoorlijnen werden omgelegd richting Karlsruhe Hauptbahnhof, waardoor dit ook het enige treinstation van de stad is.

Tijdens de Tweede Wereld Oorlog is het station tijdens bombardementen wel beschadigd geraakt, maar niet verloren gegaan. Het kon dan ook snel weer opgebouwd worden. Na 1950 werd het stationsgebouw en omgeving steeds meer en sneller gemoderniseerd. De spoorlijnen werden in 1957 geëlektrificeerd, in 1969 werd de stationshal en het stationsplein herbouwd en vernieuwd. Er werden meerdere tramhaltes voor het station geplaatst. In 1980 werden er meerdere perrons bijgebouwd en een parkeergarage voor de reizigers die per auto aankwamen. De laatste vernieuwing heeft plaatsgevonden in 1996, toen de tramlijnen gereorganiseerd werden en de stationshal gemoderniseerd. Het bijzondere aan het stationsgebouw zelf is als je binnenkomt. Vanuit de hal kan je 3 kanten op. Eén daarvan loopt richting de perrons, de andere 2 richtingen (links & rechts) hebben een apart, maar bijzonder plafond. De plafonds hebben een koepelachtige vorm waar allemaal kleine raampjes in verwerkt zitten, wat op die manier weer voor veel natuurlijk licht zorgt. Mocht je er een keer langskomen, zeker het bekijken waard.

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.