Terug in de tijd…Station Brugge in België

Station Brugge is het hoofdstation van Brugge, maar ook één van de belangrijkste stations van België. Het eerste station van Brugge werd dan ook al gebouwd in 1838, al hebben er sindsdien al heel veel veranderingen plaats gevonden.

Op 12 augustus 1838 werd het station in gebruik genomen omdat de lijn van Brugge naar de stad Gent geopend werd. Dit was een plechtige aangelegenheid, aangezien de Belgische koning en koningin aanwezig waren bij de opening. Enkele weken later werd er een tweede spoorlijn in gebruik genomen en deze liep richting Oostende. Helaas was het stationsgebouw zijn naam niet waardig aangezien het een oud wachtlokaal van de politie was. Pas in 1844 was het echte stationsgebouw gereed en klaar voor gebruik. Het station werd gebouwd op ’t Zand (plein in de buurt van het centrum) en was gebouwd in de classicistische stijl. Het gebouwd was ontworpen door de architect van de Belgische Staatsspoorwegen Auguste Payen, helaas had hij niet gedacht aan de groei van de spoorwegen in het land. Door de nieuw geopende spoorlijnen naar Kortrijk, Eelko en Blankenberge was het station te klein geworden. Het werd in 1879 gesloopt en in het stadje Ronse opnieuw opgebouwd, waar het tegenwoordig dienst doet als station van Ronse.
1200px-Brugge_eerste_station

Het eerste station in Brugge werd op dat moment weer vervangen door een groter station. Deze werd in 1886 geopend. Dit station was gebouwd in de neogotische stijl en was ontworpen door de Antwerpse architect Joseph Schadde. Dit station werd ook wat moderner, aangezien er een overkapping kwam van glas en lood over de perrons. Dit station had een mooie tijd voor zich, totdat men zich uiteindelijk begon te storen aan dit station op ’t Zand. De spoorweg die daar nu langsliep zorgde ervoor dat een deel van Brugge geïsoleerd werd van de rest van de stad, aangezien er maar één overgang in de gehele stad te vinden was. Daarom werd in 1899 besloten om de sporen op een nieuwe spoordijk aan te leggen aan de rand van de het oude centrum en daar dan ook een nieuwe station bij te bouwen. Het tweede grotere station werd geheel verlaten en werd pas na de Tweede Wereld oorlog gesloopt en ’t Zand werd daardoor weer een open plein, net zoals voor de bouw van het eerste station in 1838.
Brugge_tweede_station

In 1910 begon men met de bouw van het derde station van Brugge in korte tijd. Helaas werd de bouw hiervan stil gelegd vanwege de Eerste Wereld Oorlog in 1914. Uiteindelijk werden de werkzaamheden pas in 1935 weer hervat. In 1936 reden de eerste treinen over de spoordijk en in 1938 kon na 100 jaar het laatste en definitieve station van Brugge in gebruik genomen worden. De officiële opening vond plaats op 1 april 1939, nietsvermoedend dat 5 maanden later de Tweede Wereld oorlog zou uitbreken. Het station werd ontworpen door Josse van Kriekinge en zijn zoon Maurice. Zij hadden de ontwerpwedstrijd gewonnen die hier speciaal voor werd uitgeschreven. In de loketzaal van het huidige station werden in 1939 wandschilderingen aangebracht door René de Pauw onde de naam ‘Mijn Landekyn ter Eere’. Deze wandschilderingen beelden de geschiedenis uit van de stad Brugge, de Eerste Wereld Oorlog  en andere steden uit België zoals Brussel en Gent. In 2012 werd het station van Brugge uitgeroepen tot bouwkundig erfgoed.

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.