De 10 meest bijzondere treinstations

Naast de vele bijzondere treinreizen, treinroutes en schattige restaurants of (trein)hotels binnen de treinreiswereld mogen we één van de belangrijkste elementen niet vergeten natuurlijk. Een treinstation is voor veel reizigers toch wel een punt van ontspanning. Ondanks het vele geren en geschreeuw van menig treinreizigers, zijn er ook punten om even te zitten, om wat lekkers te eten of te drinken of om snel even een tijdschrift of een overhemd te halen. Nu zijn veel stations redelijk hetzelfde qua aanbod, toch zijn er een aantal stations die om een bepaalde reden (ligging, gebouw, land) erg bijzonder zijn. Hieronder vind je dan ook de 10 meest bijzondere treinstations die ik zelf fascinerend vond.

De Alp Grüm

Wie wel eens een treinreis door Zwitserland en dan voornamelijk door het kanton Graubünden gemaakt heeft weet waar ik het over heb. De Alp Grüm is namelijk het hoogst gelegen treinstation van de Rhätische Bahn. Dit kleine, maar schattige station ligt aan de route van de Bernina Express die rijdt vanuit St. Moritz naar het Italiaanse dorpje Tirano. Voor veel mensen is dit vaak ook het beginpunt en eindpunt van een wandelroute door de Zwitserse Alpen. Bij dit stations heb je een prachtig uitzicht over de gletsjer en de besneeuwde bergtoppen, maar je kan hier ook lekker eten. Het restaurant, wat tevens een hotel is, is het gehele jaar geopend en is zeker een bezoekje waard.

Station São Bento

Estação de São Bento, het station in de Portugese stad Porto, heeft een lange en zeer intrigerende geschiedenis. En dat geldt eigenlijk niet alleen voor het station zelf, maar ook voor de stad en omgeving zelf. De geschiedenis van het station en van de stad Porto wordt namelijk op een zeer bijzondere manier in dit station uitgebeeld op zogenoemde Azulejos. Azulejos zijn mooie blauwe tegels die iets uitbeelden. Dit station is dan ook het enige die dit soort afbeeldingen in zijn stationshal heeft hangen. Lees hier meer over het station zelf.

Station Atocha in Madrid

Estacíon de Atocha is het grootste station van de Spaanse hoofdstad Madrid. Het station werd geopend in 1851 en was het eerste station in de stad Madrid. Het droeg eerst een andere naam, namelijk Estacíon de Mediodía, maar na een grote brand werd het station grotendeels verwoest. in 1892 werd het station weer heropend na langdurige herstelwerkzaamheden. Het bijzondere aan dit station is dat het na vernieuwing van het station in 1992 er een botanische tuin werd aangelegd in de stationshal. Je vindt er nu dan ook vele tropische planten, een vijver met kleine schildpadjes en een zeer aangename temperatuur. Niet verkeerd als je trein een keer vertraging heeft.
1323019209_8edc84de4d_b

Station van Melle in België

België was het eerste land van het Europese vasteland die een treinverbinding had liggen tussen Brussel en Mechelen. Mede hierdoor heeft België dan ook het oudste, nog bestaande stationsgebouw van het Europese vasteland. Dit station staat in het dorp Melle en is geopend in 1837. Helaas wordt dit gebouw niet meer gebruikt. Het oudste nog in gebruik zijnde stationsgebouw staat in de stad Ronse en is gebouwd in 1841. Men vermoedt dat het alleroudste stationsgebouw ergens in Engeland staat en gebouwd is in 1830, maar dat het in 1840 alweer als pakhuis in gebruik werd genomen. Waar het precies gestaan heeft is dan ook erg onduidelijk en hier zijn geen bronnen over te vinden.

Grand Central Terminal in New York

Het grootste station in New York, Grand Central terminal ook wel grand Central Station genoemd. Het huidige stationsgebouw is geopend in 1913 en gebouwd in de Jugendstil. Het plafond in de stationshal geeft een astronomisch beeld weer. Het laat de plekken van de sterren zien die we vanaf de aarde kunnen zien, maar het merendeel van de sterrenbeelden zijn onjuist in beeld gebracht. Wat de reden hierachter is, is niet echt duidelijk, maar men heeft er niks meer aan veranderd. Naast dat het station een zeer bijzonder plafond heeft, is het ook nog het grootste station ter wereld is. Het heeft in totaal 44 perrons en 67 perronsporen, wat binnenkort uitgebreid gaat worden naar 75 sporen. Het grappige aan dit station is, ondanks dat het het grootste station ter wereld is, het niet het hoogste aantal aan treinreizigers per dag heeft , als dat vergeleken wordt met andere stations ter wereld. Welk treinstation het drukste is kom ik straks op terug.
1200px-Grand_Central_Station_Main_Concourse_Rectilinear_projection_Jan_2006

Station Tanggula in Tibet/China

in het jaar 2006 werd het hoogste station ter wereld geopend. Het station Tanggula bevindt zich op de grens tussen Tibet en de Chinese provincie Qingmai. Het station heeft 3 perrons, waarvan de langste 1,25 km lang is. Het station heeft geen medewerkers en wordt eigenlijk ook niet gebruikt als passagiersstation, aangezien er op deze hoogte weinig tot niks woont. Met een hoogte van 5068 meter boven zeeniveau overtreft het de vorige hoogstgelegen stations in Peru. De reden waarom met het station hier heeft aangelegd was vanwege het uitzicht, maar sinds 2010 mogen hier geen passagiers meer uitstappen. De trein  topt hier hooguit nog als het moet wachten op een tegenligger, verder helaas niet meer.

End of the World station in Argentinië

De trein naar het einde van de wereld. Ja, deze trein bestaat en rijdt in de zuidelijke provincie Tierra del Fuego of ook wel Vuurland in Aregntinië. Wat ooit begon als een spoorlijn naar de gevangenis in Ushuaia om goederen en eten te brengen, eindigde uiteindelijk in een toeristische attractie. In 1902 werd er begonnen met de aanleg van dit smalspoor traject, wat in 1909 werd uitgebreid tot een spoorlijn waar een stoomtrein kon rijden. In 1947 werd de gevangenis gesloten, maar werd er een marinebasis opgericht waardoor de trein kon blijven rijden. In 1949 vond er een grote aardbeving plaats, waardoor een groot deel van het traject verdween. Echter besloot de Argentijnse regering om de spoorlijn op te knappen en open te houden, ondanks dat er weinig tot geen reizigers waren. Uiteindelijk werd de lijn in 1952 gesloten. In 1994 werd de spoorlijn verbouwd en begonnen er weer treinen te rijden. Maar in plaats van een gevangenentrein rijdt er nu een passagierstrein met restauratie waarin je heerlijk kan dineren. Vanaf het station kan men wandelingen maken naar een uitzichtpunt om daar rond te kunnen kijken. Op het traject zelf rijden nog twee kleine stoomtreintjes, maar ook wordt er gereden met eén van de drie diesels.

London King’s Cross Station

Er zullen weinig mensen zijn die dit station niet kennen en dat is niet alleen vanwege de geschiedenis van het station. In 1852 werd dit station gebouwd naast het Saint-Pancras Station van de concurrent om op deze manier beter te kunnen concurreren met de andere spoorwegmaatschappijen. Aangezien er vanuit beide stations vele treinen door het land reden ontstonden er uiteindelijk wedstrijden tussen verschillende treinen, wat natuurlijk ook weer de nodige problemen met zich meebracht. Maar toch is dit station het meest bekends geworden vanwege een boek over een jongen genaamd Harry Potter. Op dit station zou zich namelijk tussen perron 9 & 10 de zogenoemde doorgang naar perron 9 3/4 bevinden. Wat de schrijfster echter niet wist is dat sporen 9 & 10 niet aan hetzelfde perron liggen. (in de films worden dan ook de perrons 4 & 5 gebruikt. Naast dit leuke weetje is er nog een legende waarin men beweert dat onder spoor 9 of 10 het graf van de Keltische koningin Boudicca zou liggen. Er zijn echter geen bewijzen dat dit daadwerkelijk zo is.

Station Jungfraujoch in Zwitserland

Met zijn 3454 meter boven zeeniveau is station Jungfraujoch het hoogst gelegen treinstation van Europa. Dit station is het eindpunt van de Jungfraubahn en was in 2013 het vijf na hoogste treinstation van de wereld. Het station is een ondergrond spoorwegstation, omdat het zich precies onder de top van de Jungfrauberg bevind. Vanaf het station gaat er een lift omhoog naar het Sphinx-observatorium wat het één na hoogste uitzichtplatform van Zwitserland. Vanaf hier heb je een uitzicht op de 3 hoogste bergtoppen in de regio, namelijk van de bergen de Jungfrau, de Mönch en de Eiger. Het station en observatorium zijn gesitueerd tussen de Mönch en de Jungfrau.

1200px-Eiger_Mönch_Jungfrau_01
Van links naar rechts de Eiger, de Mönch en de Jungfrau bergtoppen.

Station Shinjuku in Tokio

Het allerdrukste treinstation van de wereld is het Shinkuku station in Tokio. Ondanks dat het Grand Central Station in New York de grootste is verwerkt die ongeveer 550.000 reizigers per dag tegenover 3,64 miljoen reizigers per dag op het Shinjuku station. Het heeft ruim 30 perrons vanwaar om de paar minuten treinen vertrekken en het stationsgebouw telt meer dan 200 in- en uitgangen. Het station bestaat al sinds 1885 en groeide enorm snel. In 1959 werden eerste metrolijnen op het station aangesloten. Onder het station worden nog steeds perrons gereserveerd voor de Shinkansen-treinen, al zullen die waarschijnlijk nooit gebruikt gaan worden. Ook was dit station in 1968 en 1969 een belangrijke locatie voor studentenprotesten, vanwege de burgerlijke onrust sinds de Tweede Wereld Oorlog.

Drukte in de spits!
Drukte in de spits!

Welk station vind jij erg bijzonder of speciaal en zou ook in deze lijst thuis moeten horen?

uitgelichte foto: Bert Seghers

Nick (32) heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Comments

  1. Jeroen Beantwoorden

    Tandvall in Tsjechie. Hier heeft de tijd 50 jaar stil gestaan.

  2. renée Beantwoorden

    Leipzig, wat betreft oppervlakte het grootste kopstation van Europa!
    Mijn favoriet, na Den Haag 🙂
    Groetjes uit weimar, leuke site

    • Nick van Rookhuijzen Beantwoorden

      Dat Leipzig het grootste wat betreft oppervlakte kopstation is van Europa heb ik heel toevallig vandaag gelezen toen ik over Frankfurt Hbf aan het schrijven was. En ja, Den Haag… Het station is enorm aan het veranderen en wordt nog steeds verbouwd. Ben benieuwd naar het uiteindelijke eindresultaat.

      Daarnaast nog enorm bedankt voor de leuk rondleiding van jou en Mees. Groetjes uit Gouda :).

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.