Terug in de tijd…Moskovski vokzal in St. Petersburg, Rusland

In de stad St. Petersburg vind je een totaal van 5 kopstations, waarvan het Moskovski vokzal (Moskoustation) één van de oudste stations is. Door de jaren heen opgebouwd, uitgebreid en aan de sloop ontsnapt heeft het een lange geschiedenis.

Nikolajevski vokzal

In het jaar 1844 begon men met de bouw van het huidige stationsgebouw en het duurde ruim 7 jaar voordat het gebouw helemaal voltooid was. Het station is ontworpen door de Russische architect Konstantin Thon, ook bekend van het Leningradstation en de Christus Verlosserkathedraal in Moskou. Toen het station in 1851 geopend werd, droeg het de naam Nikolajevski vokzal (Nicolaasstation), vernoemd naar de toenmalige tsaar Nicolaas I. Echter bleek ruim 15 jaar later het stationsgebouw alweer te klein en werd er veel uitgebreid. Het station kreeg aan beide kanten een extra twee verdiepingen tellende vleugel aangebouwd. De linkervleugel werd geheel gebruikt voor de opvang en opslag van bagage en de rechtervleugel werd verbonden met de koninklijke vertrekken. Leuk weetje: De eerste stationschef van het station had een appartement in het stationsgebouw. Dit wordt tegenwoordig gebruikt door het personeel van de Russische spoorwegen.

Moskovski vokzal

Door de jaren heen groeide het treinverkeer in Rusland wat er toe leidde dat in 1912 een wedstrijd voor een nieuw stationsgebouw werd georganiseerd. Er moest echter rekening gehouden worden met de plek van de bouw. Doordat er maar weinig ruimte was, moest eerst een deel van het oude stationsgebouw gesloopt worden voordat er een nieuw gebouw kon worden neergezet. Dit plannen en bedenken kostte heel wat jaren de tijd en zodoende kreeg het stationsgebouw in 1923 een nieuwe naam. Het station heeft de naam Oktyabrsky vokzal (denkend aan de oktoberrevolutie) ongeveer 7 jaar gedragen tot het in 1930 weer een nieuwe naam kreeg. Het kreeg de naam Moskovski vokzal, ofterwijl Moskoustation. De reden hierachter lag vrij simpel. Vanuit dit station reden er treinen naar het oosten en zuiden van St. Petersburg, waaronder Moskou. Zo draagt het station in Moskou, waar deze treinen aankwamen en vertrokken, de naam Leningradstation (toen het nog Leningrad heette). Door het uitbreken van zowel de Eerste als de Tweede Wereldoorlog, liep de verbouwing veel vertraging op. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat het stationsgebouw niet gesloopt werd en er ook geen nieuw stationsgebouw bijkwam.

Moskovski vokzal
Moskovski vokzal rond 1870

Uitbreidingen in de 20e eeuw

Moskovski vokzal heeft tegenwoordig 6 perrons en 11 sporen en is deze periode ruim 3x verbouwd. De verbouwingen hadden te maken met het verhoogde aantal treinreizigers, de nieuwste technologie, maar ook met de elektrificatie van de sporen en de aanleg van de metro. De laatste wijziging aan het uiterlijk van het station vond plaats in 1993. Er stond al die tijd een beeld van Lenin in de hal, deze werd echter verwijderd en er kwam een beeld van Peter de Grote voor in de plaats.

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.