Wintersport met de trein: alles wat je wil weten over de nachttrein richting de Franse Alpen

Brak van de nacht til ik mijn slaapmasker omhoog en knipper om de slaap te verdrijven. In de coupé is het nog stil en iedereen is diep in slaap. Ik schuif het gordijntje voorzichtig opzij, en de eerste ochtendstralen piepen naar binnen. Het platte landschap van Parijs heeft plaatsgemaakt voor de hoge pieken van de Franse Alpen. Nog even en we zijn op onze eindbestemming: het skigebied Serre Chevalier.

Onze reis begon in Rotterdam en ging niet zonder slag of stoot. Door stakingen op het Franse spoor was onze reis al twee keer eerder geannuleerd en tot op het laatste moment bleef het spannend: zou het dit keer wel lukken? Met twee koffers vol wintersportkleding, rugzakken en een kinderwagen met kind gingen we naar Rotterdam Centraal, waar onze trein richting Parijs op ons zou wachten. Vanaf daar ging de nachttrein naar Briançon, een stad in de Franse Alpen. Maar bij aankomst op Rotterdam Centraal zien we al het meest gevreesde woord onder treinreizigers: geannuleerd.

Praktische informatie:

De nachttrein van Parijs naar Briançon, in het departement Hautes-Alpes, is één van de laatst overgebleven klassieke ‘Intercités de Nuit’ van Frankrijk. Deze trein vertrekt elke avond vanaf station Gare d’Austerlitz in Parijs en komt in de ochtend aan in Briançon. Je boekt de trein via SNCF en prijzen variëren van 19 euro voor een zitplaats (stoel) tot 120 euro voor een slaapplaats in de eerste klas. Dit hangt wel af van de gekozen dag en hoever je van tevoren boekt. Let op: tot halverwege december zijn er werkzaamheden, waardoor er een touringcar rijdt in plaats van de nachttrein.

Haasten met een kinderwagen door Parijs

Gelukkig is het niet onze eerste keer dat we een treinreis maken, en we hebben rekening gehouden met eventuele vertraging. De volgende trein naar Parijs gaat echter pas een paar uur later en de paniek slaat bij mij toe. In Parijs moeten we overstappen van station, en online lees ik dat we ruim een uur nodig hebben om deze overstap te maken. Zoveel tijd hebben we niet meer als we straks in Parijs aankomen. Ik zag ons al met een tweejarige onder een brug slapen in Parijs omdat we de nachttrein hadden gemist! Gelukkig raakten we aan de praat met twee oudere Parijzenaren die ons geruststelden. We zouden de overstap makkelijk halen, verzekerden ze ons.

Zodra de Eurostar aankwam in Parijs, stonden we in de startblokken. Robin vastgesnoerd in de kinderwagen, koffers klaar en rennen maar: richting de metro. En iedereen die weleens met de metro in Parijs heeft gereisd, weet dat dit een behoorlijke workout is. De meeste metrostations hebben geen roltrappen of liften, dus dat werd sjouwen. Maar het stel uit Parijs kreeg gelijk: met nog ruim een half uur te gaan haalden we onze nachttrein naar de Alpen.

Tekst gaat verder onder de foto’s >

Onderweg naar de Franse Alpen. © Reizen met de trein

De nachttrein met kinderen

Wanneer de nachttrein vertrekt, is het al vrij laat voor onze dochter. We hebben een privécoupé geboekt en klappen de bedden dus meteen uit. Op elk bed ligt een pakketje vol verzorgingsproducten, zoals tandpasta, natte doekjes en een slaapmasker. In de coupé is geen toilet of wastafel aanwezig, die zitten aan het einde van de gang. Wij proberen (zover dat gaat met een klein kind) zo licht mogelijk te reizen, dus hebben geen ski’s bij ons. Die huren we in het skigebied. Voor de koffers en kinderwagen is genoeg ruimte en mocht je wel ski’s willen meenemen, dan kun je die er ook kwijt. Voor Robin is de reis best spannend. Het is niet de eerste keer dat ze met de nachttrein reist, maar de laatste keer was ze nog maar een baby.

Voor kinderen is het aan te raden ze in de bovenste bedden te laten slapen, aangezien deze bedden een veiligheidsriem hebben om te voorkomen dat ze eruit vallen. Wij vinden onze dochter echter nog iets te klein en maken voor haar het onderste bedje op, waarbij we de overgebleven dekens oprollen en aan de zijkanten neerleggen. Ook zetten we het trapje zo neer dat ze niet uit bed kan rollen. Het duurde even voor ze sliep, maar ze heeft de hele nacht heerlijk liggen dutten. Anders dan de ouders, die toch weer moesten wennen aan de harde bedden, het geluid van de trein en het feit dat Robin er misschien toch uit kon rollen…

Tekst gaat verder onder de foto >

Door de Franse Alpen

De volgende ochtend worden we vroeg gewekt door de omroep. Nog even en we zijn in Briançon. De eerste bergen met besneeuwde toppen zijn al te zien zodra we het gordijntje opendoen. Robin kijkt verwonderd naar buiten en door het raampje komt de frisse berglucht naar binnen, die de laatste slaap uit de coupé verdrijft. We moeten het even zonder koffie of ontbijt doen, want er is geen catering aan boord.

Briançon is één van de hoogstgelegen steden van Frankrijk en een van de weinige skigebieden (Vallée Briançon) waar je met de trein kunt komen. Je hoeft dus geen auto te huren om verder te reizen naar een skidorp. De pistes beginnen direct aan de rand van de stad. Over dit skigebied en deze prachtige historische stad lees je binnenkort meer op onze website, of bestel ons boek ‘Op het Juiste Spoor‘ waarin deze treinreis uitgebreider wordt beschreven.

Teskt gaat verder onder de foto’s >

Tips & tricks

  • De trein van Rotterdam naar Parijs boekten we via NS International. De nachttrein via SNCF Connect.
  • Metrotickets zijn vooraf te koop online of in de Eurostar, dit scheelt tijd tijdens het overstappen.
  • Reis je met kinderen? Reserveer dan een privécoupé. Anders is de kans groot dat je je coupé moet delen met anderen.
  • Zorg dat je kleding en verzorgingsproducten in je rugzak hebt voor de nacht in de nachttrein, zodat je niet in de beperkte ruimte je koffer hoeft te openen.
  • Neem je eigen eten mee, er is geen catering aan boord.
  • Wil je meer tips? In ons boek ‘Op het Juiste Spoor‘ nemen we je van a tot z mee op deze reis en hebben we de route dag voor dag voor je uitgeschreven.

Dit artikel bevat affiliatelinks. Wanneer je je reis boekt via deze linkjes, krijgen wij een kleine commissie over de geboekte reis. Dit kost jouw niks extra’s, maar wij kunnen er onze blog mee onderhouden. De reis hebben wij op uitnodiging gemaakt van Serre Chevalier.

Kirsten is verslaafd aan reizen. Zodra ze in Nederland is, begint het alweer te kriebelen. De trein is haar favoriete vervoersmiddel, vol avontuur en romantiek. Nog op de bucket list: een reis met de Oriënt-Express.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.