In het jaar 2017 werd in Zwitserland de Stoosbahn geopend en sindsdien wordt dit de steilste spoorweg te wereld genoemd, maar klopt dit wel? In Katoomba, Australië kan je sinds 1945 de Scenic Railway vinden en zij beweren ook de steilste spoorweg ter wereld te zijn. Hoe zit dit nu eigenlijk? Voordat we de conclusie trekken, even een korte uitleg over beide banen.
Stoosbahn, Zwitserland
De Stoosbahn werd ontworpen in het jaar 2012 en was geheel voltooid in 2017. Deze bergbaan vervangt de oudere Schwyz-Stoos bergbaan die al bestond sinds 1933, al bevond deze zich op een andere plek. De lengte van de Stoosbahn is 1,7 km lang en op deze afstand overwint het een hoogteverschil van 744 meter. Met een stijgingsgradiënt van 110% (47,7 graden) is het bij uitstek de steilste spoorweg in Zwitserland en Europa, waarbij het de Gelmerbahn voorbij gaat, die een stijgingsgradiënt van 106% heeft.
Scenic Railway
In de plaats Katoomba in the Blue Mountains in Australië vind je de Scenic Railway. Het is onderdeel van Scenic world, wat een toeristische attractie is in de regio. Deze attractie ligt 100km van Sydney vandaan en herbergt een enorm oud regenwoud. De spoorweg bestaat al sinds 1928 en vervoerde vooral kolen uit de kolenmijnen in de omgeving. In 1945 sloten de mijnen en vanaf dat moment werd het een toeristische attractie. In 2013 werd de baan gesloten en geheel gemoderniseerd, waarna het in april 2013 weer openging. De lengte van de Scenic Railway is 310 meter en het heeft een stijgingsgradiënt van 128% (52 graden). Dus je snapt dat zij ook beweren de steilste spoorweg te hebben.
Wat is nu steilste spoorweg ter wereld?
Je zal denken… Dit is toch duidelijk. De Scenic Railway heeft een overduidelijk groter stijgingsgradiënt dan de Stoosbahn. Echter ligt het toch net iets anders en het verschil zit hem in de soort spoorweg. De Stoosbahn is een kabelbaan, waarbij gebruikt wordt gemaakt van een kabel en 2 rijtuigen. Deze rijtuigen zijn beide aan het einde van de kabel verbonden en zorgen voor elkaars contragewicht en passeren elkaar in het midden. De kabel wordt bij het bergstation begeleid door een stel katrollen en een motor. De Scenic Railway maakt ook gebruik van een kabel, maar het rijtuig heeft geen tegenhanger. Het rijtuig wordt door een motor omhoog getrokken en weer naar beneden gelaten. Dit systeem wordt echter niet gezien kabelbaan/kabelspoorweg, zoals de Stoosbahn, maar meer als een lift. Hierdoor wordt de Scenic Railway, ondanks het hoogste stijgingsgradiënt, niet gezien als de steilste spoorweg ter wereld en de Stoosbahn dus wel.
Uitgelichte foto: ©Stéphane Gottraux – CC BY-SA 4.0