Het is 26 april 1986, een zaterdag die niet snel zal worden vergeten. Op deze dag vond de kernramp plaats in de kerncentrale nabij de stad Tsjernobyl. De steden Tsjernobyl, Pripjat en omgeving werd de dag erna compleet geëvacueerd door middel van bussen, maar ook werd er gebruik gemaakt van treinen. Deze treinen vertrokken van Station Yanov, nabij Pripjat. De ramp die op deze dag heeft plaatsgevonden zorgde ervoor dat al het werk werd stilgelegd, zo ook het treinverkeer in de omgeving.
Het station werd geopend in het jaar 1925 en werd vernoemd naar het dorp Yanov waar het naast lag. Het was een halte aan de spoorlijn die liep tussen de steden Chernihiv en Ovruch. Tegenwoordig stoppen de treinen van deze spoorlijn op een ander station die 50 km verderop speciaal is aangelegd voor de kerncentrale. Echter zal dit station (Station Semihody) ook snel verlaten worden, aangezien de kerncentrale geheel is gesloten. Men is er nu nog bezig om de muur rondom kernreactor 4 te versterken, maar ook om de andere reactoren stil te leggen. Station Yanov zelf ligt aan de zuidelijke kant van Pripjat en was het hoofdstation voor zowel passagiers als goederenvervoer. Het had een totaal van 4 sporen voor passagiers vervoer en nog redelijk wat sporen voor het goederenvervoer, wat naar deze regio gebracht werd.
Grote rol in de bouw van de kerncentrale
40 jaar nadat het station geopend werd, kreeg het station een grote en vitale rol in de bouw van de kerncentrale van Tsjernobyl. Vanaf het station was er een uitgebreid wegennetwerk aangelegd richting de kerncentrale, waardoor vanaf het station alles snel vervoerd kon worden. Door de bouw van de kerncentrale, groeide station Yanov gestaag mee. Er kwamen meer sporen, er kwamen meer passagiers en het goederenvervoer richting de stad was zeer intensief. Het werd een levendige omgeving, tot de explosie in kernreactor 4 plaatsvond.
Evacuatie vanaf station Yanov
Een dag na de ramp in de kerncentrale kwam de evacuatie op gang. Zo vond er ook evacuatie per spoor plaats. Vanaf station Yanov vertrokken er een aantal trein met in totaal 1500 passagiers richting de andere steden. Toch werd het treinverkeer in de regio pas vanaf 30 april geheel beëindigd. Zo zijn er t/m 30 april veel treinen geweest die door het rampgebied heen zijn gereden. Deze treinen, net als de treinen die gebruikt werden bij de evacuatie, zijn daarna teruggebracht naar het gebied om de verspreiding van de radioactiviteit zo goed mogelijk tegen te gaan. Deze rijtuigen en locomotieven mogen dan ook nooit meer weg uit de omgeving van station Yanov, Pripjat en Tsjernobyl.
Tegenwoordig is het oude stationsgebouw van Station Yanov weer in gebruik, maar nu doet het dienst als garage voor reparatie van zwaar materiaal wat gebruikt wordt in de omgeving. Het station was dan ook één van de eerste gebouwen dat ontsmet en schoongemaakt werd toen men begon met het ontsmetten van de omgeving. Al het materiaal wat daar heen is gebracht voor de schoonmaak (waaronder ook treinmateriaal) zal ook de omgeving niet meer mogen verlaten, vanwege de verontreiniging die alsnog plaatsvind. Tegenwoordig is station Yanov een vaste plek waar toeristen/fotografen/journalisten heengaan als onderdeel van een reis naar Tsjernobyl en de kerncentrale.
Uitgelichte foto: ©Firef7y – CC BY-SA 3.0