Verlaten treinstations…Station Senlis in Frankrijk

Station Senlis is een oud Frans stationsgebouw in de stad Senlis, wat weer ligt in de regio Picardië.  Wat geopend werd in 1862, werd in minder dan 90 jaar later alweer gesloten. Toch heeft het in die 90 jaar veel meegemaakt, van een nieuw stationsgebouw tot aan verwoesting.

Station Senlis wordt op 15 augustus 1862 geopend aan de spoorlijn tussen Senlis en Chantilly  van de Compagnie des chemins de fer du Nord (Maatschappij der Noordelijke Spoorwegen) en het uiterlijk was ook kenmerkend voor deze maatschappij. Het station werd ontworpen door Ingenieur Lejeune, ook bekend als ontwerper van het station Chantilly – Gouvieux (Wat te vinden is aan de spoorlijn tussen Parijs en Lille). De spoorwegen in Frankrijk beginnen op dat moment enorm te groeien, waarbij het station van Senlis ook meer verbindingen, dus meer treinen, maar ook meer passagiers kreeg te verwerken. Hier kwam in 1914 echter een abrupt einde aan.

Station Senlis
Station Senlis in betere tijden.

Station Senlis verwoest

Op 28  juli 1914 breekt de Eerste Wereldoorlog uit, waarbij een maand later de Duitsers al vlakbij het dorp Senlis worden gezien. Op 2 september 1914 ontstaat er een heus artilleriegevecht tussen Franse troepen en Duitse troepen, waar het dorp Senlis het slachtoffer van wordt. Vele granaten komen in het dorp terecht wat veel branden veroorzaakt. Ook het station van Senlis wordt geraakt en brand volledig af. Nadat de Duitsers het dorp die avond hebben ingenomen is er niet veel meer van het dorp over. De inwoners besluiten dan ook om alle ruïnes die zijn ontstaan te slopen en daar nieuwe gebouwen neer te zetten. Hier is echter geld voor nodig wat er niet is. Zodoende begint de bouw van het nieuwe station Senlis pas in 1922, 8 jaar nadat het compleet verwoest werd.

Gustave Umbdenstock

In het jaar 1922 begint men met de bouw van het nieuwe station Senlis. De architect is Gustave Umbdenstock, heeft naast Station Senlis nog zeker 9 andere stations ontworpen en nog veel andere gebouwen. Hij krijgt hierbij hulp van de architect Urbain Cassan, die zelf ook heel wat ontwerpen van stations op zijn naam heeft staan. Na de bouw van het nieuwe stationsgebouw komen ook de treinverbindingen weer langzaam op gang, herstelwerkzaamheden gingen langzaam in die tijd en men was dan ook blij dat er weer een trein reed. Uiteindelijk werd het passagiersvervoer in 1938 tussen Senlis en Chantilly stilgelegd en in 1950 tussen Senlis en Crépy. De lijn naar Chantilly wordt in 1973 ook geheel ontmanteld en weggehaald. Uiteindelijk wordt in 1991 de gehele resterende spoorlijn weggehaald omdat de nieuwe TGV spoorlijn wordt omgelegd. In 2003 wordt het gehele complex opgekocht door de stad Senlis en als monument onderhouden. Het oude passagiersgebouw is tegenwoordig een woongelegenheid.

Station Senlis
Het nieuwe station Senlis vlak na de opening in 1922.

Nick (32) heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.