Zwitserland in een prachtig land om vakantie te gaan. Lekker skiën of snowboarden in de winter en heerlijk wandelen in de bergen tijdens de zomer. Al met al een land waar je het gehele jaar door heel veel activiteiten kan ondernemen. Het land is te bereiken en te doorkruisen per auto, bus en per vliegtuig. Maar de mooiste manier om Zwitserland te bekijken is vanuit de trein. Door diepe dalen en langs richels bij hoge bergen, daar kom je niet snel per auto. Tijdens de treinreis kan je dan ook genieten van de meest prachtige uitzichten en dat is één van de redenen waarom Zwitserland heel wat beroemde spoorlijnen heeft lopen door het land. De Zwitserse spoorwegen zorgen er dan ook voor dat elk plekje in het land dan ook goed te bereiken is, weer of geen weer. Voor eventuele inspiratie voor je komende treinreis die je nu zeker gaat maken, vind je hieronder een top 10 van beroemde spoorlijnen in Zwitserland.
#1 – de Albula Spoorlijn
De Albulaspoorlijn of de Albulabahn verbindt het stadje Thusis met het wintersportoord St. Moritz in de Alpen. Het traject, dat een lengte heeft van 63 kilometer, behoort tot de meest spectaculaire smalspoorlijnen ter wereld. De Albulabahn werd in het jaar 1903 aangelegd en in 1904 voor het eerst in gebruik genomen. Deze spoorlijn telt maar liefst 144 viaducten en bruggen. De meest indrukwekkende viaducten zijn dan ook het Landwasserviaduct, Schmittentobelviaduct en de Solisbrücke. Ook worden er ruim 42 tunnels gepasseerd, waarvan de Albulatunnel de hoogste tunnel op deze spoorlijn is. Dit traject word voornamelijk bereden door de Glacier Express en de Bernina Express en wordt geëxploiteerd door de Rhätische Bahn. In het jaar 2008 werd deze spoorlijn door UNESCO aan de werelderfgoedlijst toegevoegd.
#2 – de Bernina Spoorlijn
De Berninaspoorlijn of de Berninabahn is een spoorlijn dat loopt in het zuiden van Grabünden in Zwitserland. Dit traject verbindt het bekende St. Moritz met het dorp Tirano in Italië. Dit traject bestaat uit 13 tunnels en ruim 53 bruggen en viaducten, waaronder het Brusio Circular Viaduct. Dit viaduct maakt een bocht van 360 graden, terwijl het stevig in hoogte stijgt of daalt. De Spoorlijn zelf is vernoemd naar het Berninamassief, een gebergte met toppen rond de 4000 meter en natuurlijk de bijbehorende Berninapas. Dit traject is in 1899 ontstaan als idee voor een elektrische tram tussen de dorpen Tirano en Samedan. De bovenleiding voor dit traject werd gebouwd door een Nederlander, Dirk Nachenius, die rond die tijd ook de directeur was van het elektriciteitsbedrijf Brusio. Ook deze spoorlijn wordt geëxploiteerd door de Rhätische Bahn met de Bernina Expres en de Nostalgiezug Bernina en is net als de Albulabahn in 2008 door UNESCO opgenomen in de werelderfgoedlijst.
#3 – de Gotthard Spoorlijn
Deze spoorlijn staat ook bekend onder de naam Immensee – Chiasso Spoorlijn. De spoorlijn is 206 kilometer lang. Het loopt van het noorden van Zwitserland naar het zuiden en maakt op deze route gebruik van de bekende Gotthardtunnel. De naamt stamt af van het Gotthardmassief waar dit traject doorheen gaat. De spoorlijn werd aangelegd door een private spoorwegmaatschappij, de Gotthardbahn, die net als de Rhätische bahn is opgenomen in de Zwitserse spoorwegen. Men begon al met de bouw in het jaar 1836 en in het jaar 1882 werd de spoorlijn feestelijk geopend. Ondanks dat tegenwoordig de Simplontunnel geopend is, blijft de Gotthard spoorlijn, één van de bekendste spoorlijnen door de Alpen.
#4 – de Lötschberg- en Simplonspoorlijn
Deze spoorlijn is ontstaan rond het jaar 1913. De Lötschberg spoorlijn is een traject die loopt van Spiez naar Brig en was in totaal 74 kilometer lang. Het traject bestond uit 33 tunnels, 3 lawinegalerijen en 22 bruggen. vanuit de stad Brig werd de reis verder vervolgd door de Simplontunnel in de richting van Italië om uiteindelijk uit te komen in de stad Domodossola. De Simplon tunnel was tot 1982 de langste tunnel ter wereld en werd al in 1906 aangelegd om een verbinding van het noorden van Zwitserland naar Italië te realiseren. Uiteindelijk is de tunnel het meest bekend geworden doordat de majesteuze Oriënt Expres gebruik maakte van deze tunnel.
#5 – de Golden Pass Spoorlijn
De Golden Pass Spoorlijn loopt vanuit de stad Montreux aan het meer van Genève naar de stad Luzern. Na vertrek uit Montreux en de laatste glimp van het meer gezien te hebben, rijdt deze trein door uitgestrekte groene vlaktes en passeert het nog enkele mooie meren en de bekende Giessbach-watervallen. Vlak voordat het Luzern bereikt maakt het een mooie klim door het prachtige berglandschap. De spoorlijn is 189 kilometer lang en heeft er mooie panorama treinen op rijden. Het mooie en ook het speciale aan deze treinen is dat ze voorin 8 VIP zitplaatsen hebben. Vanuit hier heb je dus een prachtig beeld op het gehele traject voor je en opzij, wat je nog meer kan laten inleven in de omgeving.
#6 – de Gornergrat Spoorlijn
De Gornergrat Bahn, ook wel de Matterhorn Express genaamd, is een tandradbaan dat vanuit de stad Zermatt naar de top van de Gornergrat rijd. Het traject is maar 9 km lang. De reis gaat door dichte bossen en over alpiene bergweiden met ’s zomers volop wilde bloemen en ’s winters een dik sneeuwpakket. In 35 minuten stijg je van op 1620 meter hoogte, naar een hoogte van 3089 meter. Net iets boven het eindstation, op 3100 meter hoogte, vindt u het Kulmhotel Gornergrat, het hoogste hotel in de Zwitserse Alpen met een eigen winkelcentrum en een restaurant waar je goed kan uitrusten na een wandeling rond de top. Ook heeft het een uitzichtplatform, wat dan ook de meest mooie en prachtige uitzichten bied. Wandelen is hier echt een aanrader, zeker richting de Riffelsee. De Riffelsee is een meer waarin de top van de Matterhorn, dat op een hoogte van 4478 meter ligt, weerspiegeld wordt.
#7 – de Centovalli Spoorlijn
De Centovalli-trein is de snelste verbinding tussen de Gotthard- en de Simplonroute en tussen Tessin en Wallis. Maar dat is niet het enige. De treinreis is een belevenis op zich en voert door de prachtige landschappen van het Centovalli en het Valle Vigezzo. Het bijna 60 kilometer lange traject van de Centovalli-Bahn leidt over hoge viaducten, langs diepe kloven en bulderende watervallen. Ook bevinden zich tunnels, scherpe bochten, mooie uitzichten en wijnstreken op en langs het traject. In een kleine twee uur van reis je van Locarno aan het Lago Maggiore naar Domodossola in Italië. De spoorlijn loopt dwars door het Centovalli, wat ‘de honderd dalen’ betekent. Deze regio is daarnaast zeer geschikt voor de verschillende wandelingen en excursies die vanaf talrijke halteplaatsen in Italië of Zwitserland aangeboden worden.
#8 – de Wilhelm Tell Expres
De Wilhelm Tell Express is niet zozeer een spoorlijn, maar wel een bijzondere reis om te maken. Deze reis begint namelijk op een oude raderboot en eindigt met een treinreis. Het is moeilijk te zeggen wat het mooiste gedeelte van deze route is: de bijna drie uur durende boottocht over het Vierwoudsteenmeer of de treinreis met de wereldberoemde Gotthardlijn, die van 470 naar 1100 meter klimt, waarna hij verdwijnt in de 15 kiloÂmeter lange Gotthardtunnel en uiteindelijk aan de zonnezijde van de Alpen weer tevoorschijn komt. Als je haast hebt, dan is deze reis niet aan te raden. In Luzern gaat u aan boord van een historische stoomboot. Terwijl je langs historische plaatsen vaart, word je in het elegante Belle-Epoquerestaurant een overheerlijk menu aangeboden. Na aankomst in het stadje Flüelen, stap je over op de eersteklas panoramawagon van de SBB. Hier word je in de zomer ontvangen door een persoonlijke reisbegeleider. Tijdens de rit door het mooie Urner Reussdal naar het mediterrane Tessin vertelt de reisbegeleider spannende verhalen die hun oorsprong vinden in de unieke Gotthardregio.
#9 – de Chocolade trein
Echt iets typisch voor Zwitserland. Een trein vernoemen naar chocolade. En nee, het is geen grapje, deze trein bestaat echt. Natuurlijk bestaat hij nie tuit chocolade, maar deze trein brengt je van de stad Montreux naar de stad Gruyères waar de heerlijke Cailler-chocolade gemaakt wordt en waar ook de fameuze Gruyèrekaas vandaan komt. De reis duurt de gehele dag. De trein vertrekt rond 09:25 uit Montreux en komt om 18:10 aan in Gruyères. De reis kan gemaakt worden in oude Pullmanrijtuigen uit het jaar 1915 of met de moderne panoramatrein. Welke trein er ook genomen wordt, je reist altijd 1e klas. Tijdens de reis heb je prachtig uitzicht op de meren die gepasseerd worden, maar ook de prachtige berglandschappen waar de trein doorheen rijdt. Na aankomst in Gruyères kan er een bezoek gebracht worden aan de chocoladefabriek of de kaasfabriek en kan het oude stadje en het kasteel bezocht en bekeken worden.
#10 – de Kambly trein
De Kambly trein rijdt op het traject Bern of Luzern naar Trubschachen op dinsdag t/m zondag. Deze trein brengt zijn passagiers naar het stadje Trubschachen voor de “Kambly Erlebnis“. De Kambly Erlebnis in Trubschachen is voor al je zintuigen een ontmoetingsplaats vol variatie, waar de bezoekers de geheimen van de fijngebakkunst ontdekken, de oorsprong van Kambly achterhalen en van plezierige momenten genieten kunnen. In Trubschachen wordt er aan de hand van licht en geluid, de 100-jarige geschiedenis aan de bezoekers verteld. In de eerste bakkerij van de jonge oprichter van de firma, Oscar R. Kambly, ondervind je, hoe hij volgens grootmoeders originele recept Bretzeli (wafeltjes) bakt, telkens weer iets nieuws ontwikkelt en bezig is, om Kambly in heel Zwitserland bekend te maken.
Robert
Mooie lijst. Ik ben gek op Zwitserland en heb van de Centovalli ook ontzettend genoten.
Nick van Rookhuijzen
Dankjewel! Dan ben je deze week op het goede adres, aangezien afgelopen week en komende week (deels) de Zwitserland week is bij ons.
????
You have brought up a very fantastic points, thanks for the post.