Top 5 Grote treinrampen in de afgelopen 20 jaar

Het passeren van vele landschappen, stations, dorpen en steden. Kleine en grote boerderijen maken plaats voor fabrieken en enorme schoorstenen. Tunnel in, tunnel uit en over vele bruggen. Elke meter is weer anders, maar dan is daar dat moment… Het moment waarop alles aan de gehele treinreis verandert. Het moment van een treinongeluk of simpelweg een treinramp.

1. Op 11 november 2000 vond er een grote treinramp plaats bij het dorp Kaprun in Oostenrijk. Het ging hier om een kabeltrein die vanuit Kaprun vele wintersporters naar de skipistes bij de Kitzsteinhorngletsjer bracht. Helaas ging het in een tunnel gruwelijk fout. Door een constructiefout in de trein vatte de elektrische verwarming vlam en snel door alle pijpen van het remsysteem van de trein heen. Hierdoor kwam de trein tot stilstand. Nadat de bestuurder doorhad dat er brand was, probeerde hij de deuren te openen, maar ook hier was de vloeistof van weggelekt. Doordat de brand alle kabels die in de tunnel liepen wegbrandde verloor de bestuurder het contact met het controle centrum. De passagiers, die doorhadden dat er brand was, probeerden het onbreekbare plexiglas ramen door te breken en te kunnen ontsnappen. Een aantal passagiers dat zich achterin de trein bevonden konden op deze manier ontsnappen. Nadat er al veel passagiers bewusteloos waren geraakt door de giftige rook, kreeg men uiteindelijk toch handmatig de deuren open. Helaas maakte zowel de treinbestuurder als de passagiers de fout door met de tunnel en de giftige rook mee naar boven te lopen in plaats van naar beneden, weg van de rook. Hierdoor stikte de ontsnapte passagiers alsnog door de stijgende, giftige rook. Van de ongeveer 160 passagiers zijn er die dag 155 gestorven door verbranding of giftige rook. Na dit ongeluk zijn de stations afgesloten en is de tunnel dicht en is het sindsdien nooit meer gebruikt.

2. Het is het jaar 1998. Op het traject van Hannover naar Hamburg ontspoort op 3 juni een ICE-hogesnelheidslijn. Het is tot op vandaag de grootste treinramp die Duitsland kent. Door een kapot wiel ontspoorde de trein met een snelheid van 200 km/u. Vanwege de hoge snelheid waren bijna alle rijtuigen zwaar beschadigd geraakt. Van de in totaal 300 passagiers die aan boord waren hebben 101 passagiers het leven verloren.
Ice_eschede_1

3. Iedereen kan zich de treinramp bij Santiago de Compostella nog wel herinneren. Het is 23 juli 2013. De Alvia, een semi-hogesnelheidstrein van de Spaanse spoorwegen ontspoord even voor 9 uur in de avond. Het ongeluk gebeurde ongeveer 4 kilometer voor het station van de stad Santiago de Compostella. De trein vloog in een bocht uit de rails en raakte de betonnen muur die langs het traject stond. Van de trein ontspoorde alle rijtuigen, waarvan er ook één geheel doormidden brak. Tijdens het ongeluk waren er in totaal 218 passagiers en 6 personeelsleden aan boord, hiervan hebben 77 passagiers het niet na kunnen vertellen. De reden van het ongeluk is dat de trein ruim 100 tot 120 km te hard de bocht inging waardoor het daadwerkelijk uit de rails werd gelift en omviel. Een filmpje van de ontsporing is hier te zien.
Tragedia_en_Santiago_de_Compostela_(g)Tragedia_en_Santiago_de_Compostela_(o)
4. Na een dodelijk treinongeluk in 1991 in Congo werden de spoorwegen slecht onderhouden. Dit was dan ook de grootste oorzaak van de ontsporing van 6 rijtuigen in een bocht op het traject tussen Pointe-Noire en Brazzaville. Op 22 juni  2010 ergens vroeg in de ochtend ontspoorde een trein doordat deze de bocht met een te hoge snelheid inging. Na de ontsporing stortte een deel in een ravijn. Hoeveel passagiers er precies aan boord waren is niet bekend, het uiteindelijke dodental is opgelopen naar 60 doden. Dit was één van de grootste rampen in de geschiedenis van het land.

5. Op 22 februari 2012 rijdt een passagierstrein in het Estación Once de Septiembre in Buenos Aires met een snelheid van 26 km/u tegen het stootblok aan. Het eerste rijtuig en de 3 opvolgende rijtuigen schuiven in elkaar. het eerste rijtuig wordt zo’n 6 meter korter, doordat de andere rijtuigen door de snelheid er naar binnen schuiven. Van de ruim 1000 passagiers die het aan boord had zijn er zo’n 700 gewond en overlijden er 50 passagiers. Wat de uiteindelijke reden is van het ongeluk is nog niet duidelijk, maar men vermoedt dat een probleem met de remmen de oorzaak is geweest. Zie hier een aantal foto’s.

Er zijn naast bovengenoemde rampen natuurlijk nog veel meer rampen geweest met treinen. Welke treinramp vond jij net zo aangrijpend als de bovengenoemde rampen??

Nick (32) heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.