Het huidige hoofdstation van Kopenhagen (Københavns HovedbanegÃ¥rd) is al het derde station in ruim 150 jaar. Waar het nu gezien word als het grootste station van Denemarken, was station Kopenhagen in zijn beginjaren toch maar een klein, bescheiden station. Door de jaren heen groeide het aantal passagiers, wat weer zorgde voor vernieuwing, verbouwing en de sloop.
Københavns første banegård (Het eerste station)
Het eerste station van Kopenhagen werd geopend op 26 juni 1847. Tegelijkertijd met de spoorlijn naar Roskilde, die op dat moment net voltooid was. Dit station werd gebouwd op ongeveer dezelfde plek als waar het huidige station zich bevind. Het gehele stationsgebouw was gebouwd uit hout op een fundatie van beton. De spoorwegen in Denemarken groeide tussen 1858 en 1860 zo enorm snel dat er na ruim 25 jaar alweer behoefte was aan een groter station. Zo werd in 1865 het eerste station, vlak na de opening van het tweede Station Kopenhagen in 1964, geheel afgebroken.
Københavns anden banegård (Het tweede station van Kopenhagen)
Doordat de spoorwegen in Denemarken zo enorm snel groeide, kwam men tussen 1862 en 1863 met een aantal nieuwe ontwerpen voor en groter station. Deze zou ook niet van hout gebouwd worden, maar geheel van steen en werd gebouwd op een andere locatie. Dit station kreeg echter meerdere verbindingen naar het noorden van Denemarken en dit gaf de gehele spoorwegen in Denemarken een enorme boost. Daarnaast ontstonden er problemen in de spoorverbinding van en naar Kopenhagen. De spoorlijn liep grotendeels door het centrum van de stad en had daardoor maar één spoorlijn de stad uitlopen. Met het groeiende treinverkeer kon dit niet langer. Zo kwamen er begin 20e eeuw nieuwe plannen omtrent een nieuw stationsgebouw. Plannen waarbij de spoorlijnen onder het centrum/station door zouden lopen.
Het huidige station Kopenhagen
Station Kopenhagen, het derde station van de stad werd uiteindelijk op ongeveer dezelfde locatie gebouwd als het eerste station. Zo begon men met de aanleg van de ondergrondse spoorlijnen en het nieuwe stationsgebouw. Beide waren geheel gereed in 1917, maar het stationsgebouw was al in 1911 in gebruik genomen. Deze werd op 30 november 1911 officieel geopend door de prins en op 1 december vertrok de eerste trein. Doordat de spoorlijnen nu onder het centrum van Kopenhagen liepen, ondervond het andere verkeer in de stad geen hinder meer van de vele spoorwegovergangen. Dit station had nu genoeg perrons voor zowel passagiers als bagage. Er was een speciaal perron (perron 1) voor de koninklijke familie en een spoor wat later werd toegevoegd voor treinen uit Zweden. Tussen de jaren 1978 en 1994 vonden er vele verbouwingen plaats. Zo kwamen er liften en roltrappen, maar ook kreeg het een verbinding met de metro. Ook werden er perrons verlaagd voor meer internationale treinen en werd het gehele gebouw in 2009 gronding gerenoveerd.