Langs de rivier de Sava en aan de voet van het gebergte Medvednica ligt de stad Zagreb. De hoofdstad van Kroatië kent een lange geschiedenis en werd al in het jaar 1094 genoemd in de boeken. Waarschijnlijk bestond het al veel langer, maar dan onder verschillende namen. De stad is daarnaast ook al ruim 150 jaar met de spoorwegen verbonden, maar dat begon niet met het huidige Zagreb hoofdstation.
Zagreb Zapadni Station
Zagreb werd in het jaar 1862 met de spoorwegen verbonden met het toenmalige Zagreb Južni kolodvor, kortgezegd Zagreb Zuid Station. Dit station was het eerste station van de stad, echter heeft het maar 30 jaar dienst gedaan als hoofdstation, daar in 1892 het huidige hoofdstation werd geopend. De naam van het station is door de jaren heen meerdere malen gewijzigd. Waar het begon met Zagreb Zuid, kreeg het later de naam Zagrev Sava (vernoemd naar de rivier). In 1943 kreeg het zijn huidige naam Zagreb Zapadni kolodvor (Zagreb West Station). Het stationsgebouw is sinds de bouw niet meer veranderd en staat sinds 1996 op de lijst van beschermde monumentale gebouwen in Kroatië.
Zagreb Glavni kolodvor
Terug naar het hoofdstation, Zagreb Glavni kolodvor (Zagreb Hoofdstation). In 1890 kreeg men toestemming tot de bouw van een nieuw en groter station in Zagreb, met daarbij een werkplaats en rangeerterrein. De bouw van het 185m lange stationsgebouw begon in 1891 en het werd geheel gebouwd in de neoklassieke stijl. De bouw van het station werd geleid door de Hongaarse architect Ferenc Pfaff. De prachtige beelden en sculpturen door de Hongaarse kunstenaar Vilim Marschenko. Op 1 juli 1892 werd dit mooie station feestelijk geopend. Het bijzondere aan dit gebouw, is dat het één van de grootste gebouwen is dat gebouwd in Zagreb tijdens de 19e eeuw. Het station heeft inmiddels 2x een renovatie en modernisering ondergaan.
Zagreb trein ongeluk
Het station is in 1974 een onderdeel geweest van een treinongeluk waarbij 153 passagiers om het leven kwamen. Het is tot op heden één van de zwaarste treinongelukken van Europa. De trein kwam vanuit Duitsland en had als eindbestemming Zagreb Hoofdstation. Bij bepaalde checkpoints langs het traject werd een snelheid gemeten dat 70km/u te hoog lag dan de toegestane snelheid. Het resultaat was dat de trein met een snelheid van ruim 100 km/u het station binnen kwam rijden, terwijl dit een matige 40 km/u had moeten zijn. De machinisten waren daarnaast te laten met remmen, wat resulteerde in één groot treinwrak. De meeste passagiers waren op slag dood. De machinist en zijn assistent raakten niet gewond, maar moesten wel de cel in. De machinist kreeg 15 jaar cel en de assistent 8 jaar. De locomotief bleef intact en is tegenwoordig te bewonderen in het Kroatische spoorweg Museum.
Uitgelichte foto: ©Ralf Roletschek – GFDL 1.2