Terug in de tijd… Wolverhampton Low Level Station

Het Wolverhamption Low Level Station was niet het eerste station van de stad, dit was namelijk station nummer 3 die gebouwd werd in zeer korte tijd. Dit had mede te maken met de meerdere spoorwegmaatschappijen die de stad aandeden, maar ook de locatie van de eerder geopende en gesloten stations.

Geschiedenis

Het allereerste station in Wolverhampton werd geopend in 1837, dit station lag aan de rand van de stad. Deze werd in 1873 alweer gesloten, doordat er in 1849 een station dichter bij het centrum werd gebouwd namelijk: Wolverhampton Queen Street. Het Low Level station werd in 1854 geopend en lag naast het Queen Street station, maar een heel stuk lager. Dit station werd Wolverhampton Joint genoemd, maar dit werd al snel veranderd. in 1856 werden beide stations, mede door hun ligging van naam veranderd in Wolverhampton High Level Station en Wolverhampton Low Level Station.

Wolverhampton Low Level Station
Train op Wolverhampton Low Level Station – ©Neil Clifton CC BY-SA 2.0

Door de jaren heen

Tot eind 1800 werden er in Engeland verschillende soorten rails gebruikt. Vanaf 1850 werden in veel stations aanpassingen gedaan, zodat meerdere spoorwegmaatschappijen van dezelfde sporen en stations gebruik konden maken. Zo ook in 1869 voor Wolverhampton Low Level Station. Pas in 1922 werd het station uitgebreid met een ticketloket en een telegraaf verbinding. Ook werd het gehele dak vervangen door perron overkappingen. In juli 1939 was het station een doelwit van een bomaanslag door de IRA. De aanslag resulteerde in het opblazen van een paar kantoren en het beschadigen van wat rijtuigen die aan het perron stonden.

Sluiting

Het station werd uiteindelijk in 1972 gesloten. Dit had te maken met de elektrificatie van de spoorwegen door Engeland, wat al in 1959 gebeurde. Het High Level Station werd geheel verbouwd voor deze elektrificatie, wat zorgde voor een korte opleving in treinverkeer bij het Low Level Station. De bedoeling was dat het Low Level Station de volgende zou zijn voor elektrificatie. Echter wisselden veel treinmaatschappijen van het Low Level naar het nieuwe High Level Station was het treinverkeer drastisch terugbracht. Uiteindelijk vertrok de laatste passagierstrein in 1972 vanaf het Low Level Station waarna het sloot voor passagiersdiensten. Na een verbouwing werd het alleen nog gebruikt als goederenstation, wat tot 1981 dienst heeft gedaan. Tot 2006 heeft het station geheel leeggestaan.

Wolverhampton Low Level Station
Wolverhampton Low Level Station als goederenstation in 1980 – ©Michael Westley CC BY-SA 2.0

Toekomst

Tijdens en na de sluiting werd er al veel rails weggehaald. Echter liet men een klein deel liggen met het oog op een eventuele heropening in de toekomst. Tussen 1980 en 1990 zijn er veel ideeën geweest om het station nieuw leven in te blazen, waaronder het dienen als museum, restaurants, maar ook als treinstation. Echter heeft geen van deze mogelijkheden de kans van slagen gehad. Langzamerhand werd het station overwoekerd door planten en was alles in zo een slechte staat dat de perrons en sporen allemaal weggehaald en gesloopt zijn. In 2006 kreeg het stationsgebouw een grondige renovatie. Het heeft tot 2010 dienst gedaan als kunstgalerij en is sindsdien een indrukwekkende en mooie trouwlocatie.

Wolverhampton Low Level Station
Wolverhampton Low Level Station in 1997 – ©Lamberhurst CC BY-SA 4.0

Geïnteresseerd in meer Terug in de tijd artikelen? klik hier voor het overzicht!

Uitgelichte foto/hoofdfoto: ©Ben Brooksbank CC BY-SA 2.0

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.