Terug in de tijd…Weimar Hauptbahnhof

Gelegen aan de spoorlijn tussen Frankfurt am Main en Dresden vind je het treinstaion van de stad Weimar, Weimar Hauptbahnhof. Het ligt ruim een kilometer van het centrum van de stad vandaan en draagt ook wel de naam ‘Kulturbahnhof’ (cultuurstation). De geschiedenis van het station begon al lang geleden, namelijk in 1846.

Weimar Hauptbahnhof wordt gebouwd in het jaar 1846 als een eindstation voor de spoorlijn vanuit de stad Halle. Hier komt echter in 1847 al verandering in aangezien de spoorlijn op dat moment al weer wordt doorgetrokken naar de stad Erfurt. Ruim 30 jaar lang was dit de enige spoorlijn die langs dit station kwam. Pas in 1876 kwam er een tweede spoorlijn bij richting de stad Jena en Gera. Beetje bij beetje werd de spoorlijn uitgebreid, wat ervoor zorgde dat in 1887 een derde spoorlijn werd aangelegd richting Bad Berka, Kranichfeld en verder. Deze spoorlijn stond ook wel bekend onder de naam ‘de IIm Valley Railway’. Ook kwam er in 1887 een vierde spoorlijn bij richting Großrudestedt in Sämmerda. Helaas werd deze lijn in 1946 voor het grootste gedeelte gesloten, alleen een klein stuk richting Buchenwald is nog in gebruik.

Tijdens de periode van de Weimarrepubliek (1919 – 1933) was Weimar de hoofdstad van Thüringen en droeg het vanwege de naam ook meer prestige. Mede hierdoor werd het station gerestaureerd en kreeg het een nieuwe receptie en ingerichte hal in Neo-klassieke stijl. Veel bleef er niet over van de prestige die het station droeg. Vanaf het moment dat de Nazi’s aan de macht kwamen in Duitsland kreeg het station van Weimar ook nog een ander doel. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd er door de gevangenen van het kamp Buchenwald een speciale spoorlijn aangelegd. De spoorlijn werd gelegd van het station van Weimar tot aan het concentratiekamp Buchenwald.

Het werken aan de spoorlijn naar Buchenwald.
Het werken aan de spoorlijn naar Buchenwald. ©www.buchenwald.de

Na de Tweede Wereldoorlog behoorde Weimar tot Oost-Duitsland. In de periode na de oorlog werden grote delen van de trajecten geëlektrificeerd, voornamelijk op het traject van Naumberg naar Erfurt. Door de jaren heen werden alle trajecten geëlektrificeerd. In 1989 stond Weimar Hauptbahnhof met 116 treinen per dag op de 5e plaats van drukste station van Oost-Duitsland. Na de val van de muur werd Weimar ook een station voor langeafstandstreinen, helaas is dit sinds 2015 niet meer zo. Sinds de ingebruikname van de nieuwe hogesnelheidslijn stopt er in Weimar geen ICE meer.

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.