Terug in de tijd… Triëst Centraal station, Italië

Het station van de Italiaanse stad Triëst kent een lange geschiedenis voordat zowel de stad als Triëst Centraal station tot Italië gingen behoren. De geschiedenis begint ten tijde van het toenmalige Oostenrijk-Hongarije.

Oostenrijk-Hongarije

Iedereen kent het bestaan van Oostenrijk-Hongarije wel en dat deze beide landen na de Eerste Wereldoorlog van elkaar gescheiden werden. Echter moeten we voor de geschiedenis van dit station nog verder terug, namelijk naar het jaar 1857. In dat jaar werden de laatste faciliteiten gebouwd of aangelegd voor het station en op 27 juli werd het station door Keizer Frans Jozef I officieel geopend. Nadat er meerdere spoorlijnen werden geopend, kreeg Triëst een tweede station, Triëst San Andrea genaamd. Deze werd echter al weer snel herbouwd in 1906 en kreeg de naam Triëst Staatsstation en het Al bestaande Triëst station, kreeg de naam Triëst zuid. Deze namen werden gedragen tot na de Eerste Wereldoorlog.

Triëst Centraal Station

Na de oorlog kreeg Italië, door het Verdrag van Saint-Germain uit 1919, de stad Triëst en haar stations onder controle. Mede daardoor kwamen er gelijk naamswijzigingen voor beide stations. Het oorspronkelijke en eerste station van Triëst kreeg de nieuwe en huidige naam Triëst Centraal station. Het tweede station kreeg de naam Triëst Campo Marzio. Het laatst genoemde station is tegenwoordig een spoorwegmuseum en heeft een uitgebreide collectie over geschiedenis van de spoorwegen in deze regio. Triëst Centraal station is het hoofdstation van de stad. Alle spoorlijnen die hier liggen, stammen uit de tijd van Oostenrijk-Hongarije. Het station is een typisch kopstation en heeft 9 sporen en 5 perrons die dagelijks veel worden gebruikt. Daar het dicht bij de haven ligt is het ook een belangrijke transporthub voor goederen.

Triëst Centraal station
Het zicht op de perrons en sporen van het station. – ©Orlovic SS BY-SA 3.0

Renovaties

In 2007 heeft het station een enorme renovatie ondergaan. De stationsgebouwen, perrons en sporen zijn zodanig gerenoveerd dat het weer jaren vooruit kan. Ook de omliggende faciliteiten als een locomotievenloods en daarnaast liggende rangeersporen zijn verbeterd. Dit heeft er mede voor gezorgd dat Triëst Centraal station ook met de hogesnelheidslijnen te bereiken is.

Hoofdfoto: ©Andrzej Otrębski – CC BY-SA 4.0

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.