Terug in de tijd… Station Coimbra-A in Portugal

De stad Coimbra is al sinds 1864 te bereiken per trein, echter ligt dit station wat meer in het noorden van de stad. Toen er in 1885 mogelijkheden kwamen om de trein meer het centrum in de krijgen, werd dat ook gelijk met beide handen aangepakt. Wat resulteerde in het huidige kopstation Coimbra-A.

Station Coimbra-A

De naam van het station is een beetje vreemd, maar is best simpel uit te leggen. Daar Coimbra al een station had, wat de naam Coimbra droeg, wist men op dat moment niet wat ze nu met het nieuwe station aanmoesten. Er werd dus gesproken over station A, als nieuw station en station B als het oude station. Klaarblijkelijk zijn deze namen blijven hangen en dragen beide stations nog steeds deze naam. Station Coimbra-A ligt in het centrum en Coimbra-B ligt buiten het centrum, maar is de stopplaats voor de snelle intercity’s. Uiteraard heeft het station door de jaren heen wel meerdere bijnamen gekregen van de inwoners van de stad, zoals Coimbra-Cidade (stad/centrum) of Estação Nova (het nieuwe station).

Verbouwingen

Station Coimbra-A heeft lange tijd bestaan uit een houten bijgebouw en 2 sporen. Dit veranderd rond 1898 in een steviger gebouw, waardoor het ook meer de uitstraling van een stationsgebouw kreeg. Pas in de periode tussen 1925 en 1931 werd het huidige stationsgebouw neergezet. Het gebouw is een mix van de regionale bouwstijl met moderne tinten, wat vooral in die periode veel gebruikt werd. Het stationsgebouw heeft naderhand ook nog model gestaan voor andere stationsgebouwen in Portugal.

Het Coimbra-A station in 1901. De grote verbouwing zal plaatsvinden rond 1930. – ©Public Domain.

Overstapstation

Coimbra werd altijd gezien als de stad waar men op de trein naar het binnenland kon stappen, echter veranderde dit begin 1900. De overstap werd gedaan in een andere stad, wat er eigenlijk voor zorgde dat Coimbra-A alleen gebruikt zou gaan worden door de trein naar Coimbra-B en weer terug. Gelukkig kwam hier snel verandering in en er werden snel concessies afgegeven voor spoorlijnen naar de omliggende dorpen. Uiteindelijk groeide het treinverkeer zodanig dat het station vlak daarna werd uitgebreid met meerdere perrons en sporen. Ook al heeft het nooit de functie van overstapstation gehad, de stad werd gelukkig niet vergeten in bereikbaarheid met de trein. Vandaag de dag stoppen de snelle treinen op Coimbra-B en is Coimbra-A het station voor alle boemels en stoptreinen.

Station Coimbra-A
Coimbra-A station rond 1990 – ©Phil Richards CC BY-SA 2.0

Geinteresseerd in meer terug in de tijd artikelen over Portugese treinstations? Klik hier voor het station Rossio in Lissabon of Station São Bento in Porto.

Uitgelichte foto: ©69Joehawkins – CC BY-SA 3.0

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.