In het jaar 1860 werd station Bern geopend. Het station is gelegen aan de westrand van het oude centrum, nabij de Heiliggeistkirche en de Burgspital. De sporen en de perrons van het station liggen in een flauwe bocht gezien van het noordoosten richting het westen. Echter heeft dit station niet altijd op die plek gestaan.
Station Wylerfeld
In het jaar 1857 kreeg Bern haar eerste treinstation, namelijk station Wylerfeld. Dit station werd gebouwd door de Schweizerische Centralbahn (SCB), welke de Olten-Bern spoorlijn exploiteerde. De SCB is later geïntegreerd in de spoorwegen van het huidige SBB. Dit station lag echter niet bij het centrum van de stad, waar het huidige station ligt. Wegens een tekort aan een brug over de Aare, de rivier die rondom Bern stroomt, kon de trein niet verder dan Wylerfeld. Vanaf hier werden de passagiers per koets naar het centrum van Bern gebracht. Pas in 1858 was de Rode Brug over de Aare voltooid en konden de treinen verder rijden, echter ontbrak het nog steeds aan een goed station. De reizigers werden daarom doorgereden naar een vrachtstation, Villette genaamd, en konden daar uitstappen. Ze waren in dit geval dichter bij het centrum dan bij Wylerfeld.
Station Bern – Bahnhof Bern
In 1858 begon men met de bouw van het station in het centrum van Bern. Deze was in 1860 klaar en werd op 1 mei 1860 ingewijd. Het station telde toen 4 sporen en perrons, nogal een verschil met de hedendaagse 16 sporen. In 1864 werd de Christoffeltoren afgebroken om plaats te maken voor uitbreidingen van het station. De fundamenten hiervan zijn terug te zien in de ondergrondse Christoffel tunnel. De uitbreidingen hadden te maken met de extra spoorlijnen die richting Bern kwamen. Tot 1891 was het station Bern een kopstation, totdat er meerdere uitbreidingen kwamen in het spoorwegennet, waarbij er plannen kwamen voor een doorgaand station. Na de verbouwing brak er in 1897 en 1902 een brand uit in het stationsgebouw, beide keren werd het stationsgebouw in originele staat teruggebracht. Door de jaren heen is het station vele malen verbouwd en gemoderniseerd. Rond 1989 werd het gehele stationsplein onder handen genomen, mede om er voor te zorgen dat het veiliger werd voor voetgangers. Tegenwoordig heeft het een moderne façade en past het mooi binnen het oude, maar moderne centrum.
Ongelukje
Op 29 september 1982 werd station Bern onderdeel van een treinongeluk. Een sneltrein die reed tussen Olten en Genève had vertraging opgelopen en probeerde deze in te halen. Aangekomen bij het sporencomplex rondom station Bern, reed de trein 120 km/u ipv de toegestane 40 km/u. De trein reed over een wissel heen in een afbuigende positie, waardoor de trein ontspoorde. Het ongeluk leverde 15 gewonden op, maar men heeft naderhand de rails ronden station Bern waarop de snelheid was toegestaan verminderd om dit soort ongelukken te voorkomen.
Bern
Meer willen weten over de stad Bern? Lees dan ook onze bestemming bereikt over de mooie stad Bern en leer meer over de geschiedenis van de stad en wat het bezoeken waard is. Vanuit het hedendaagse station is de stad prima te bereiken en te bezoeken.