Salzburg Hauptbahnhof, afgekort ook wel Salzburg Hbf genoemd, begon in 1860 met het schrijven van geschiedenis. Als doorgaand station had het echter nog weinig betekenis, maar hier kwam na lange tijd dan ook verandering in.
Het is het jaar 1860, Salzburg krijgt een treinstation vanwege de verbinding die het kreeg met München d.m.v. de Bayerische Maximiliansbahn (vernoemd naar Maxmilian II van Beieren) en de verbinding met de Westbahn naar Wenen in het toenmalige Oostenrijks-Hongaarse Rijk. Waar het station in eerste instantie dus dienstdeed als doorgaand station, veranderde dit ruim 40 jaar later. In 1900 werd het station een soort eilandstation, wat inhoudt dat er van beide kanten sporen binnenkomen, maar deze stopten in het midden en dienden als eindpunt. Dit had mede te maken met het feit dat het dienst ging doen als een grensstation tussen Duitsland en Oostenrijk. Daarnaast werden de Salzburger Lokalbahn in 1886 en de Salzgammerkut-Lokalbahn in 1893 geopend en Salzburg Hauptbahnhof diende ook als station voor beide spoorlijnen. Het station werd door de jaren heen dus veel belangrijker. Het station doorstond de tijd zonder enige schade op te lopen, totdat het aan het eind van de Tweede Wereldoorlog een aantal keer gebombardeerd werd en daarbij veel schade opliep. Het werd bijna volledig vernietigd. Het station werd na de oorlog in zijn oorspronkelijke staat opgebouwd, maar toch vindt men nog steeds niet-ontplofte bommen die er door de geallieerden gedropt zijn.
In 1996 kreeg de Salzburger Lokalbahn zijn eindpunt onder het station en in 1999 verdween het hele eilandstation. Door het groeiende aantal treinreizigers, werd het station te klein en was het idee als grensstation eigenlijk geheel verdwenen. Helaas kon men pas in 2008 met de bouw beginnen, aangezien er in de jaren ervoor hevig geprotesteerd. De protestanten wilden niet dat de oude marmeren hal zou verdwijnen. Uiteindelijk is men begonnen en de bouw zou worden afgerond in 2014. De grootste verandering heeft plaats gevonden in het midden van het station, waarbij de sporen die lang als eindpunt gediend hebben, geheel zijn doorgetrokken.
De verandering is niet alleen aan de binnenkant van het station te zien. Maar ook aan de buitenkant en dan voornamelijk de overkapping heeft een aardige make-over gehad. Van een oud gebouw uit 1900, heeft het naast het oude stationsgebouw een heel modern uiterlijk.
Uitgelichte foto: ©Wohnblogat
Maaike
Ik lees net (pas) dit artikel, wij vertrekken volgende week met de trein naar Salzburg. Leuke informatie!
Nick van Rookhuijzen
Dankjewel voor je bericht Maaike. Veel plezier toegewenst!