Terug in de tijd… Nottingham Victoria station

In het jaar 1900 werd onder toeziend oog van het Nottingham Joint Station Committee, bestaande uit vertegenwoordigers van the Central great Railway en de Great Northern Railway, het Nottingham Victoria station geopend. Erg bijzonder, daar samenwerkingen op één station niet vaak voorkwamen in die tijd.

Nottingham Victoria Station

De bouw van dit station gebeurde pas in 1899, nadat de spoorlijn tussen Sheffield en Londen voltooid werd. Nottingham werd een extra halte op deze lijn en daar meerdere spoorwegmaatschappijen deze route reden, werd het station door hen ontworpen en betaald. Het had wel wat voeten in de aarde, er verdwenen hele straten voor de bouw. In totaal werden er 1300 huizen en een kerk gesloopt om plaats te maken voor die nieuwe station van Nottingham. Het nieuwe Nottingham Victoria Station werd gedeeld door 2 spoorwegmaatschappijen en dit werd ook zo ingericht. Beide hadden hun eigen ticketloketten, perrons en hielden hun treinen gescheiden van elkaar. Ook over de naam konden ze het niet eens worden. Na lang zonder naam of de naam Nottingham Central, werd er gekozen voor de naam Nottingham Victoria station. Dit was mede doordat het station geopend werd op de verjaardag van de toenmalige koningin Victoria.

Het station

Het station en stationsgebouw werd ontworpen door de architect Albert Edward Lambert. Het is geheel gebouwd in de typische Victoriaanse bouwstijl en geheel ingericht naar de Renaissance stijl. Het stationsgebouw had 3 verdiepingen, maar werd alsnog overschaduwd door een prachtige klokkentoren (deze is tegenwoordig nog steeds te bezichtigen). Bij binnenkomst was er een grote hal met verschillende eet- en drinkgelegenheden, de toegang naar de perrons, 7 loketten en de kantoren. Het station had 2 grote eilandplatforms van 380-390 meter, wat zorgde voor een totaal aan 12 perrons. Op deze perrons waren ook allerlei eet- en drinkgelegenheden te vinden en dit alles werd overkoepeld door een glazen koepel.

Nottingham Victoria station
©Ben Brookbank – CC BY-SA 2.0

Sluiting en de toekomst

Het Nottingham Victoria Station leek een mooie tijd tegemoet te gaan, maar rond 1960 daalde het aantal reizigers enorm. Spoorlijnen werden naar andere stations gedirigeerd en de treinen die er nog reden hadden vaak vertraging en waren in slechte staat. Reizigers kozen al snel om te reizen via andere treinstations. Daarnaast kwamen de dieseltreinen opzetten en daar was bijna niet tegen te concurreren. Op 3 september 1966 vertrok de laatste trein uit het station richting Londen en uiteindelijk stopte al het treinverkeer in 1967. Ondanks veel tegenstand werd de sloopt van het station vlak daarna al ingezet, alleen de klokkentoren liet men staan. Op de huidige locatie van het station staat een groot winkelcentrum en een appartementencomplex en deze is om de klokkentoren heen gebouwd. Men denkt aan uitbreiding van het winkelcentrum, waarbij de tunnel die gebruikt werd ook gesloten zal gaan worden.

Uitgelichte foto: ©Ben Brooksbank – CC BY-SA 2.0

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.