Terug in de tijd… Malmö centraal station

De stad Malmö werd al in 1856 met de trein verbonden met een spoorlijn richting Lund. Echter lag er ook een andere reden achter de bouw van het station, namelijk het feit dat Malmö een havenstad was en dit transport heel belangrijk was voor de groei van de stad en het land.

Malmö – Lund spoorlijn

Het station van Malmö werd tegelijkertijd geopend met de spoorweg naar de stad Lund. Het was echter wel lastig om te bepalen waar het station gebouwd zou worden, dit had mede te maken met de bereikbaarheid. Uiteindelijk werd het station gebouwd aan de rand van de stad en tegen de haven aan. Op deze manier kon zowel de stad als de haven bereikt worden, waar de ferries uit Kopenhagen binnen kwamen. De combinatie van de haven en het station maakte het belang van dit station alleen maar groter.

Een stoomtrein wachtend op Malmö. Foto is genomen tussen 1915 & 1920 – ©Public Domain

Brand en uitbreidingen

In het jaar 1866, 10 jaar na de opening van het station, werd het station bijna geheel door een brand verwoest. Het station werd in een rap tempo herbouwd en alleen de klokkentoren werd behouden van het oude gebouw. Door het belang van dit station werden er door de jaren heen steeds meer spoorlijnen aangelegd en in 1891 werd er een nieuwe stationshal met perrons en overkapping geopend. Doordat het station ook aan de haven lag was het er altijd erg druk met zowel passagiers als goederentreinen. In 1898 kwam er een spoorlijn bij van Malmö naar Trelleborg, wat bekend staat als de continentale spoorweg. Uiteindelijk kreeg het station pas in 1926 de officiële naam ‘Malmö Centraal Station’. Sinds het jaar 2000 rijden alle treinen naar Denemarken via de nieuwe Öresund brug, wat de reistijd verkort met zeker 15-20 minuten.

De brug over het rangeerterrein nabij Malmö Centraal rond 1926 – ©Tekniska Museet – CC BY 2.0

Spoortunnel

Nadat de treinen naar Denemarken via de Öresund brug begonnen te rijden werd Malmö het centrum van het treinverkeer voor het oosten van Denemarken en het zuiden van Zweden. Doordat Malmö een kopstation was, moesten treinen hier omdraaien, wat veel tijd kostte. In 2010 werd dit opgelost door een nieuwe tunnel onder het station, waardoor treinen nu ook door kunnen rijden. Dit scheelt veel in reistijd en in kosten. Ook wordt deze route gebruikt voor de nachttrein van Stockholm naar Berlijn, waarbij een tussenstop in Malmö wordt gemaakt.

Uitgelichte foto: ©Jorchr – CC BY-SA 3.0

Nick heeft zijn hele leven lang al gereisd en heeft vele mooie momenten meegemaakt. Nu als fotograaf zijnde, probeert hij deze momenten alsnog op de gevoelige plaat te leggen. Zijn motto? Eén foto zegt meer dan duizend woorden!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.